Sms är ett större hot i trafiken än rattfylla. Det visar en ny studie - som pekar på farorna med att använda mobiltelefonen när man kör.
- Studien visar tydligt att en förare som skickar sms har betydligt mer reducerad förmåga än förare som är påverkade av alkohol. Och inga ansvarstagande förare skulle köra rattfulla, säger professor Stephen Glaister, direktör för trafiksäkerhetsorganisationen RAC Foundation.
2000 förare i åldrarna 18-24 testades i en simulator vid Transport Research Laboratory (TRL) i samband med studien. Och resultaten är tydliga.
Studien visar att reaktionstiden föll med 35 procent för förare som skickade sms. Reaktionstiden föll med 12 procent för alkoholpåverkade förare och 21 procent för förarna som var påverkade av droger.
- Detta visar hur farligt det är att köra bil och skicka sms samtidigt. Förarna blir distraherade och förlorar fokus på bilen för att i stället använda sin telefon, säger doktor Nick Read, forskare vid TRL.
Förare som skickade sms var även mer benägna att förlora kontrollen över bilen - och 91 procent misslyckades styra bilen på ett önskvärt vis. Något som kan jämföras med de 35 procent som misslyckades bland förare som använt marijuana.
- Vi måste se till att förare som använder mobiltelefonen för sms förstår att det är en av de farligaste sakerna som kan ske bakom en ratt, säger Stephen Glaister.
2000 förare i åldrarna 18-24 testades i en simulator vid Transport Research Laboratory (TRL) i samband med studien. Och resultaten är tydliga.
Studien visar att reaktionstiden föll med 35 procent för förare som skickade sms. Reaktionstiden föll med 12 procent för alkoholpåverkade förare och 21 procent för förarna som var påverkade av droger.
- Detta visar hur farligt det är att köra bil och skicka sms samtidigt. Förarna blir distraherade och förlorar fokus på bilen för att i stället använda sin telefon, säger doktor Nick Read, forskare vid TRL.
Förare som skickade sms var även mer benägna att förlora kontrollen över bilen - och 91 procent misslyckades styra bilen på ett önskvärt vis. Något som kan jämföras med de 35 procent som misslyckades bland förare som använt marijuana.
- Vi måste se till att förare som använder mobiltelefonen för sms förstår att det är en av de farligaste sakerna som kan ske bakom en ratt, säger Stephen Glaister.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tvivlar starkt på att innehållet i artikeln stämmer. Experterna på Vägverket har klart deklarerat att mobiltelefonanvändning i bilen inte äventyrar säkerheten.
Innehållet i artikeln stämmer bra.
'Experterna' på vägverket har fel.
Förbjud mobiltelefon i bil! Det är farligt att hålla den med ena handen och försöka styra och växla med den andra. Att messa när man kör är rena dårskapen. Hur kommer det sig att svenska myndigheter inte förstår detta som är självklart i Finland, Norge, Danmark, Tyskland och en massa andra länder?
Att svara i mobiltelefon görs med invanda rörelser.Troligen är det detta Vägverket menar. Att ringa med mobiltelefonen fordrar helt annan kocentration, att skicka SMS när man kör är ju helt vansinnigt. Är det detta folk sysslar med i bil, jag trodde det var ren okunskap om lagar och förordningar när man ser alla tokar ute i trafiken.
Jag tvekar jag till undersökningens vetenskapliga värde. Man SMSar väl knappast oavbrutet under t ex en halvtimmes bilfärd, medan drogpåverkan finns där i varje ögonblick ovsett vad man gör. Så vad spelar det då för roll om SMSande i den stund det utförs är farligare än det ständigt pågående marijuanaruset? Vare sig mobilprat/SMS eller droger är bra i samband med bilkörning, så varför då torgföra att det ena rent teoretiskt är mindre farligt än det andra? Pest eller kolera, vem bryr sig om man väl drabbas?
Även ett par nysningar i rad kan få en förare helt avtrubbad och oförmögen att reagera, så det går nog att prestera en "undersökning" där en opåverkad förare är farligare än en berusad. Och undersökningar med laddat resultat leder till större chans att bli publicerad och citerad, vilket leder till mer forskningsbidrag... Tyvärr hänger journalister gärna på och förstoras upp allt, vilket leder till debatter som vare sig gagnar trafiksäkerheten eller det allmänna riskmedvetandet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.