Många tycker att Skoda Roomster är ful, men att vara smart är bättre än att vara snygg. De flesta som bekantar sig med den lilla tjecken imponeras över hur flexibel och användbar den är.
Skoda Roomster är den kortaste och smalaste bilen i vårt teststall, ändå kan den svälja nästan lika mycket last som de två betydligt större familjebussarna.
Roomster är som sammansatt av två bilar. Framtill påminner den om en behändig sportbil med låga rutor och svepande linjer. Bakom framstolarna växer karossen till ett stort lastskåp. Där sitter passagerarna högt och som i ett stort akvarium, omgivna av glasrutor så stora och låga, att de kan se marken precis intill bilen. Vår bil är dessutom extra utrustad med stort glastak som gör sikten nästan lika fri som i en öppen bil. Det kostar 5 900 kronor men alla som hört glada passagerare kommentera allt de kan se tycker nog att det är värt pengarna.
Att kliva i eller ur Roomsters baksäte är föredömligt enkelt, även för passagerare som inte är så viga. Dörrarna är stora och fyrkantiga som på ett hus och öppnar generöst.
Inredningen består av fem separata stolar och går att variera på många sätt. Mittstolen är lite smalare och passar bäst för mindre barn, men om bara fyra åker i bilen kan den fällas ihop, varpå ryggstödet förvandlas till armstöd med inbyggda mugghållare. Bakstolarna går att justera i längsled, fälla upp mot framstolarna eller tas ur helt om lastutrymmet behöver förstoras. Och det kan bli stort! Med två stolar borta finns plats för ett par cyklar, med alla tre stolarna utlyfta rymmer bilen över 1,7 kubikmeter prylar. Lasten kan vara voluminös, men inte alltför tung; Roomster får bara lasta 390 kilo.
Proceduren att lyfta ut stolar istället för att fälla ned dem i golvet är förstås lite klumpig, men inte tyngre och svårare än att en normal-stark kvinna klarar det.
Roomster är inte bara lätt att packa och variera efter behov. Det är också enkelt att hålla ordning och reda i bilen tack vare många och användbara fack. Skodas bilskapare verkar ha tänkt lite extra på vad en bilägare kan ha nytta av. I bagageutrymmet finns till exempel hyllor för småprylar och utfällbara krokar för matkassar. Inga komplicerade detaljer, men de gör vardagen lättare för bilägaren.
Karossen liknar en biljettkur och vår bil drivs av en högt malande dieselmotor, men under testsemestern fick den smeknamnet "Den tjeckiska Porschen". Köregenskaperna är alerta och inspirerande och dieselmotorn drar villigt.
- Den känns ju som en riktig GTI, utbrast en förtjust förare efter en rask etapp på en grus-slinga i Värmland.
Dieselmotorn är inte bara trevligt stark utan även snål. Den klarar sig i allmänhet på en dryg halvliter per mil och med full tank går bilen över 100 mil innan den måste till en mack igen. En dubbel färddator håller ordning på räckvidden och berättar dessutom annat av intresse, till exempel körtid, medelförbrukning och medelfart.
Även långa, sega körpass är lätta att uthärda i Roomster. Testbilen är utrustad med bekvämt stoppade sportstolar som har lite kraftigare kanter än standardstolarna. Sittställningen är hög och ganska upprätt, vilket är vilsamt för kroppen.
Tyvärr innehåller Skodas sportpaket även en omgång lågprofildäck och dessa hade vi gärna sluppit. De ger bilen en lite struttig gång och mullrar hårt på grov asfalt.
Roomster är som sammansatt av två bilar. Framtill påminner den om en behändig sportbil med låga rutor och svepande linjer. Bakom framstolarna växer karossen till ett stort lastskåp. Där sitter passagerarna högt och som i ett stort akvarium, omgivna av glasrutor så stora och låga, att de kan se marken precis intill bilen. Vår bil är dessutom extra utrustad med stort glastak som gör sikten nästan lika fri som i en öppen bil. Det kostar 5 900 kronor men alla som hört glada passagerare kommentera allt de kan se tycker nog att det är värt pengarna.
Att kliva i eller ur Roomsters baksäte är föredömligt enkelt, även för passagerare som inte är så viga. Dörrarna är stora och fyrkantiga som på ett hus och öppnar generöst.
Inredningen består av fem separata stolar och går att variera på många sätt. Mittstolen är lite smalare och passar bäst för mindre barn, men om bara fyra åker i bilen kan den fällas ihop, varpå ryggstödet förvandlas till armstöd med inbyggda mugghållare. Bakstolarna går att justera i längsled, fälla upp mot framstolarna eller tas ur helt om lastutrymmet behöver förstoras. Och det kan bli stort! Med två stolar borta finns plats för ett par cyklar, med alla tre stolarna utlyfta rymmer bilen över 1,7 kubikmeter prylar. Lasten kan vara voluminös, men inte alltför tung; Roomster får bara lasta 390 kilo.
Proceduren att lyfta ut stolar istället för att fälla ned dem i golvet är förstås lite klumpig, men inte tyngre och svårare än att en normal-stark kvinna klarar det.
Roomster är inte bara lätt att packa och variera efter behov. Det är också enkelt att hålla ordning och reda i bilen tack vare många och användbara fack. Skodas bilskapare verkar ha tänkt lite extra på vad en bilägare kan ha nytta av. I bagageutrymmet finns till exempel hyllor för småprylar och utfällbara krokar för matkassar. Inga komplicerade detaljer, men de gör vardagen lättare för bilägaren.
Karossen liknar en biljettkur och vår bil drivs av en högt malande dieselmotor, men under testsemestern fick den smeknamnet "Den tjeckiska Porschen". Köregenskaperna är alerta och inspirerande och dieselmotorn drar villigt.
- Den känns ju som en riktig GTI, utbrast en förtjust förare efter en rask etapp på en grus-slinga i Värmland.
Dieselmotorn är inte bara trevligt stark utan även snål. Den klarar sig i allmänhet på en dryg halvliter per mil och med full tank går bilen över 100 mil innan den måste till en mack igen. En dubbel färddator håller ordning på räckvidden och berättar dessutom annat av intresse, till exempel körtid, medelförbrukning och medelfart.
Även långa, sega körpass är lätta att uthärda i Roomster. Testbilen är utrustad med bekvämt stoppade sportstolar som har lite kraftigare kanter än standardstolarna. Sittställningen är hög och ganska upprätt, vilket är vilsamt för kroppen.
Tyvärr innehåller Skodas sportpaket även en omgång lågprofildäck och dessa hade vi gärna sluppit. De ger bilen en lite struttig gång och mullrar hårt på grov asfalt.
Lätt att lasta
PLUS: Sikten, förbrukningen, flexibiliteten, lastförmågan.
MINUS: Surrig motor, låg maxlast.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.