Opels IntelliLux LED Matrix hamnar i småbilen som även blir helt elektrisk.
Opel offentliggör en detaljbild på nya Corsa som lanseras i sjätte generationen i år. Den kommer att ha Opels stålkastarteknologi med adaptiva ljus som redan finns i Astra och Insignia.
Biltillverkaren menar att det är ett sätt att demokratisera sin teknologi och göra den tillgänglig för alla. Enligt Opels siffror väljer 60 procent av Insignia-köparna och 20 procent av Astra-köparna deras matrix-strålkastare. Intellilux bländar automatiskt ner segment i ljusbilden där andra bilar befinner sig och på detta sätt påstås strålkastarna vara helt bländningsfria.
Vi har tidigare berättat att Corsa också kommer att släppas i en helt eldriven variant. Opel berättar inte något om priset, men säger att även här kommer man erbjuda något som är tillgängligt för många med en ”konkurrenskraftig prissättning”. Orderböckerna för Opel Corsa kommer öppnas någon gång under första halvan av 2019.
Diskutera: Tror du att Opel Corsa blir en försäljningsframgång?
Biltillverkaren menar att det är ett sätt att demokratisera sin teknologi och göra den tillgänglig för alla. Enligt Opels siffror väljer 60 procent av Insignia-köparna och 20 procent av Astra-köparna deras matrix-strålkastare. Intellilux bländar automatiskt ner segment i ljusbilden där andra bilar befinner sig och på detta sätt påstås strålkastarna vara helt bländningsfria.
Vi har tidigare berättat att Corsa också kommer att släppas i en helt eldriven variant. Opel berättar inte något om priset, men säger att även här kommer man erbjuda något som är tillgängligt för många med en ”konkurrenskraftig prissättning”. Orderböckerna för Opel Corsa kommer öppnas någon gång under första halvan av 2019.
Diskutera: Tror du att Opel Corsa blir en försäljningsframgång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen köper väl en bil för den har bra lampor? En Opel är en Opel. Nu är den dessutom fransk. Kan det verkligen bli sämre?
Opel behöver en ny Corsa, det är en viktig modell för märket och har varit en storsäljare i Europa. Det är bra att nya Corsa kommer snart. Även bra att en batteridriven version kommer, det finns fortfarande inte så många konkurrenter i småbilsklassen med batteridrift. Och en batteri-Corsa lär hamna lägre i pris än Hyundai Kona ev. Räkna med att Corsa får i princip samma elektriska drivlina som DS3 Crossback (samma plattform) men ett mindre batteri för att få ner priset.
PSAs lanseringsordning för de nya elbilarna är:
1. DS 3 Crossback e-Tense.
2. Peugeot 208 Electrique
3. Opel Corsa EV.
4. Peugeot 2008 Electrique
5. Citroën C4 III Electrique
DS3 e-Tense börjar levereras efter den här sommaren, leveranserna för 208, Corsa och 2008 sker våren - hösten 2020, och C4 III kommer under 2021 och ersätter C4 Cactus.
Versionerna med förbränningsmotor börjar leveras ca ett halvår innan batteriversionerna. DS3 Crossback med bensin eller diesel börjar levereras nu till våren, osv.
@HT19
Jo det är väl ändå en av det viktigaste detaljerna på en bil. Man undrar ju i och för sig om Corsakunden bryr sig. De har nog helt andra preferenser.
Bra ljus uppskattar de flesta av oss. Bra att Opel fixar det till ett lägre prissegment med. Fast en Corsa specad med LED lär väl dra iväg i pris den med...
Glöm inte att detta i första hand är en Peugeot 208, hur mycket den lyckas efterlikna en Opel är väl ännu en fråga.
Förövrigt är det så att man har deklarerat att det som i framtiden ska utmärka Opel är stolar och strålkastare.
Tydligen är det de höga instrumenten och ratten som är Peugeot, stötdämparna som är Citroen, en mer avancerad version är DS och strålkastarna är Opels grej, det luktar som om det är så man tänker lägga upp det.
Väldigt magert som den enda stora tekniska skillnaden mellan olika märken.
Nya Corsa får den nya bottenplattan CMP och batteriversionen får e-CMP. Denna plattform delas med nya DS3 Crossback (leveranserna börjar nu till våren, kommer till Sverige i maj) och nästa generation av Peugeot 208, 2008, Citroën C4 och C3.
Även om de får samma plattform och motorer, så kommer de skilja från varandra i design, stil och känsla. De kommer ha olika körupplevelser och karaktärer för olika konsumenter och målgrupper.
Hur nya Corsan kommer att se ut, det återstår att se. Det sägs att de har gjort en ny och mer dramatisk design när de bytte från GM plattformen till CMP. För att markera en ny era för Opel och bryta mot Opels väldigt försiktiga designtradition. Det låter positivt!
Men om några månader vet vi om det ligger något i det eller om det bara blir Opels vanliga menlösa design. Men Opel måste fräcka till sig för att få marknad!
"Det sägs att de har gjort en ny och mer dramatisk design när de bytte från GM plattformen till CMP. För att markera en ny era för Opel och bryta mot Opels väldigt försiktiga designtradition."
Det där är rent struntprat, borde inte någon som är entusiast hålla sig informerad om utvecklingen?
Nya Corsa har samma profil som Kadett 1985 och skillnaden mot 208 är liten i jämförelse med den större skillnad som Crossland och Grandland uppvisar.
Den skrotade riktiga Corsan hade en sportig vass front med svepande karosslinjer och en helt ny design av strålkastare i två våningar, medan denna är en återgång till en gammal boxig lådform med den typiska "PSA trubbnosen" vertikal kort hög front, och konventionella strålkastare som bara ser trist och tråkig ut.
Även inredningen har Peugeotdetaljer, nej detta är mer en Combo än en bil som skiljer sig mer märkbart från Peugeot.
Så man behöver inte vara tysk premiummärke och kräva 20-40 extra för det. T.o.m Corsa kan erbjuda det som standard. Tack och lov att det finns fransman, japaner och kineser....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.