ForFour, ForTwo Cabrio och vanliga ForTwo – samtliga nu med eldrift.
Fulladdat batteri räcker i upp till 16 mil. Säger sig ha enda eldrivna cabrioleten på marknaden.
Mercedesägda citybilsmärket Smart gör sina tre modeller ForTwo, For Two Cabrio samt ForFour eldrivna. ForTwo Cabrio blir den enda eldrivna cabrioleten på marknaden, menar Smart.
Drivlinan Smart Electric Drive har ett litiumjonbatteri på 17,6 kWh som skickar kraft till en elmotor på bakhjulen, vilken genererar 81 hästkrafter. Räckvidd ska enligt NEDC-körcykeln vara 16 mil. Laddtid är 3,5 timmar via laddbox eller 6 timmar i vanligt vägguttag. Med trefas snabbladdare blir bilen fulladdad på mindre än trekvart. Laddningsförloppet kan följas via en nyutvecklad mobilapp.
I Tyskland startar priset på motsvarande 210 000 kronor, innan miljöbonus.
Diskutera: Vad tycker du om elektrifierade Smart ForTwo, Cabrio och ForFour?
Drivlinan Smart Electric Drive har ett litiumjonbatteri på 17,6 kWh som skickar kraft till en elmotor på bakhjulen, vilken genererar 81 hästkrafter. Räckvidd ska enligt NEDC-körcykeln vara 16 mil. Laddtid är 3,5 timmar via laddbox eller 6 timmar i vanligt vägguttag. Med trefas snabbladdare blir bilen fulladdad på mindre än trekvart. Laddningsförloppet kan följas via en nyutvecklad mobilapp.
I Tyskland startar priset på motsvarande 210 000 kronor, innan miljöbonus.
Diskutera: Vad tycker du om elektrifierade Smart ForTwo, Cabrio och ForFour?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är nog en vettig stadsbil om den bara får ett vettigt pris, vilket den säkert inte får.
Men laddtid på 2,5 timmar i ett vanligt vägguttag? Då lär det inte bli mycket fyllt i batteriet!
I mina uttag får jag bara ut max 16A. Multiplicerar man det med 230V får man 3,68 kW och i 2,5 timme blir det 9,2 kWh så nej, 2,5 timme när det är tomt går dåligt.
Jag hade velat ha en elektrisk smart roadster coupé...
L.Mäkinen och saabnisse, fel av mig, har rättat uppgifter i artikeln.
...och i "vanliga" vägguttag är det nog mestadels 230 V/10A som gäller - alltså 2,3 kW. 17,6/2,3 = strax under 8 timmar... Tror att ViBs redaktion borde läsa på elläran lite bättre när nu elbilar blir allt vanligare.
Lite billigare än e-Up men den sistnämnda är nog mera användbar...
Den vetgirige kan notera att distributionsnäten är uppbyggda annorlunda i Tyskland mot i Sverige. Hushållen har som regel (98%) enfasig anslutning upp till 100 A vilket inte är ovanligt. Därför kan tyska hushåll "kräma på" lite mer under förutsättning att dimensioneringen är rätt.
Våra svenska nät är som sagt uppbyggda på ett annat sätt för att distribuera belastningen fördelat på tre inkommande faser. ((Det var billigare att bygga så en gång i tiden))
I trefasuttaget är det oftast 400 Volt och då kan man ta kut 11 kW läser man här.
https://www.seom.se/elnat/elanlaggningen/sakringar/
Är sedan batteriets kapacitet 17,6 kWh så laddas det inte med lika många kWh då hela batteriets kapacitet inte utnyttjas för hållbarheten på batteriet skall bli bättre. Men för de flesta med elbil så har laddningstiden ingen betydelse vid daglig användning då vi kör så korta sträckor vanligtvis, utan problemet uppstår när vi kör en längre tur med elbilen och kanske inte vill stå vid en laddstolpe mitt i natten som ett exempel. Man skall nog vara en riktig elbilsauntusiast utan barn för att klara en resa tur och retur som är längre än bilens räckvidd på ett uppladdat batteri ser man i den här filmen. Men som en andrabil i familjen fungerar elbilen säkert utmärkt.
https://youtu.be/B0f0_hqWdTk
Men den här BMW bilen är i själva verket en laddhybrid vilket gör att resan klaras hyggligt trotts allt strul men resan skulle vart än värre om den inte var försedd med ett elverk som hjälpligt kunde förlänga resan. En vanlig plug-in hybrid är att föredra då man med den kan köra praktiskt taget alla mil på el men inte behöver oroa sig över laddmöjligheter på en något längre resa med bilen.
Huruvida man i tex detta fall kan nyttja 17,6 kWh eller om det är batteriet nominella kapacitet tycker jag personligen är svårt att avgöra. Om drivsystemet tillåter att man t ex tar ut 80 % av max kapacitet så borde det rimligen vara den kapacitet man kan nyttja som anges som batteriets kapacitet - i detta fallet 17,6 kWh. I annat fall skulle den användbara kapaciteten vara 0,8 *17,6 = 14,1 kWh. Med tanke på den uppgivna räckvidden på 16 mil så ställer jag mig en aning tveksam till att den användbara kapaciteten bara är 14,1 kWh - jag tror nog faktiskt mera på att den är 17,6 kWh vilket då är den maximala kapacitet man skulle kunna behöva ladda i batteriet med. Sen finns det alltid förluster så laddningstiden skulle nog ändå bli längre än 8 timmar på 230 V/10A. Sen är det givetvis så att för de flesta så är detta nog en bil som inte går så många mil per dag och då existerar i praktiken inget problem med laddtiderna. Men det vore bra att veta om det alltid är batteriets nominella kapacitet som används eller den kapacitet som tillverkaren begränsar uttaget till, typ 80 %, för att bibehålla hyfsad livslängd. Slutligen - vad laddaren presterar beror ju inte minst på dess egna specar och kan vara mindre än tillgänglig effekt i eluttagen.
Previa: Din referens är ju till fastigheten huvudsäkring och den skall ju täcka hela fastighetens strömförbrukning så den kan inte tillämpas på ett enskilt uttag såvida inte fastigheten är avsevärt högre avsäkrad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.