Världens kanske smalaste Citroën DS – gjord genom att ta bort den mittersta tredjedelen – ställs ut på Moderna museet i Stockholm.
För första gången visas den mexikanske konstnären Gabriel Orozcos verk i Sverige. Flera har anknytning till fordon, bland annat det som kallas La DS Cornaline.
Gabriel Orozco har utgått från franska bilklassikern Citroën DS, kluvit den på längden i tre lika stora skivor och svetsat ihop de två yttersta delarna.
Tidningen Klassiker träffade konstnären på Moderna museet och pratade om tankarna kring den särdeles smala Cittran. Klicka här för att se den filmade intervjun.
Utställningen på Moderna museet pågår mellan 14 februari och 4 maj 2014.
Diskutera: Vad tycker du om Orozcos konstverk?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och hur kul var det?
Genialiskt! Man kunde montera en elmotor i den eller varför inte en wankelmotor?
Påminner om VW och dess 1-liters bil;-)
Med sådana bilar kan man ha 8 filer på Essingeleden!
Helgerån att fördärva en sådan klassiker som denna bilen.
Snyggt blev det inte heller, ser mest ut som
"den närsynta bofinken Knut"
oomkullrunkerlig; det var meningen att det skulle sitta en wankel i den från början...
Freddedw: Det var väl snarare CX som konstruerades för wankelmotor. DS skulle ha haft en luftkyld sexcylindrig boxer. Istället fick både DS och CX nöja sig med vidareutvecklingar av gamla Traction Avant-motorn med rötter i det tidiga 30-talet.
Hackenbush: Exakt. Hemskt.
Citroens originaldesign går inte att förbättra, det är en bil man kan iaktta länge.
Men, är man konstnär tycks allt vara tillåtet. Att det blir vackert är inget krav...
För många år sen när det var så poppis att taksänka Volvo 142, funderade jag på att takhöja en istället. Det tror jag blivit kul! Kanske hade jag blivit världsberömd konstnär på köpet... ;-)
"Janne G" Jag undrar om du inte har lite fel.
Jag har för mig att GS byggdes för en wankelmotor, men detta fungerade inte
bra, och därför stoppades en luftkyld boxermotor i istället, någon annan
motor skulle inte ha fått plats på höjden!
Nja, var wankel verkligen aktuellt redan på 50-talet hos Citroën? Tveksamt. Däremot fanns det väl några provbilar med wankel på 70- talet. Och var inte nån av dem just GS?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.