På bilsalongen i Frankfurt i mitten av september premiärvisas konceptbilen Opel Monza. Den som kan sin bilhistoria minns att en bil med namnet Opel Monza tillverkades mellan 1978 och 1986, men där upphör också likheterna med det nya konceptet.
Bilen sägs vara en ”förebild för nästa generations bilar från Opel”, även om många inslag är långt ifrån produktionsmässiga, som de stora måsvingedörrarna och den helt digitala instrumentpanelen som breder ut sig hela vägen från dörr till dörr.
Drivlinan är en vidareutveckling av den i laddhybriden Opel Ampera och omfattar här en elmotor som kombineras med en räckviddsförlängare i form av Opels nya trecylindriga och turboladdade enlitersmotor, som dessutom konverterats till gasdrift.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Monza Concept?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måsvingar? Opel Monza Red Bull edition? :)
Instrumentpanelen bygger på idéer från Adam och just detta utförande kommer verkligen - fast vidareutvecklat och förbättrat från denna tidiga prototyp.
Lär bli svårt att kliva ur bilen på en trång parkering.
Fly me to the moon...! Kul när man hamnar på COOP´s parkering och försöker att ta sig ur eller in i bilen!! Men som reklampelare fullt OK!
Man får alltid ställa sig längst bort på Willysparkeringen och ställa koner runt om bilen! =)
Att lägga ner pengar i att utveckla en bil som inte går att fickparkera måste väl vara idiotiskt. Ett onödigt koncept som redan provats av ett flertal biltillverkare utan framgång.
Återigen verkar folk inte fatta vad ett koncept är.
Lite jobbigt när man ska stanna och plocka upp någon i snöstormen :-)
Jag gillar det här konceptet, det har ett väl fungerande linjespel, kanske lite för bullig akter men relativt ok.
Sedan kommer säkert inte den här dörröppningen till utförande, det blir säkert för dyrt och bilköparna är alldeles för konservativa för att acceptera det.
Däremot delar jag inte åsikterna om att det skulle bli så svårt att öppna dörrarna om det är trångt.
Om man tittar på bild 11, där dörrarna är öppna, ser man att ledpunkten sitter högt uppe på taket och dörrarna går därför inte så mycket utanför bilen vid öppnande.
Dessutom ger de ju en svårslagen bekvämlighet.
Jag gillar när B-stolpen är borta.
Det var den redan för ca 80 år sedan på t.ex. Fiat, Lancia och Simca.
Hur tänkte man när man designade den vassa knäkrossaren i framkanten på dörröppningen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.