Anledningen till att modellerna försvinner att de inte har tillräckligt hög vinstmarginal.
Att tjäna pengar på småbilar har visat sig vara en tuff utmaning för biltillverkarna. Det är visserligen möjligt att tjäna pengar på småbilar – titta bara på BMW:s satsning med Mini – men för den här typen av budgetbilar som lockar priskänsliga köpare är det inte alltid möjligt.
Citroën C1 och Peugeot 108 togs fram tillsammans med Toyota för att dela på kostnaderna. På samma sätt utvecklades konkurrenten Volkswagen Up tillsammans med Seat Mii och Skoda Citigo.
Mikrobilarna ställs dessutom inför ytterligare en utmaning, nämligen att tillverkarna måste klara de nya och tuffare utsläppskraven. Det innebär högre kostnader som det helt enkelt inte finns täckning för i den här prisklassen.
Vi Bilägare har testat småbilstrion flera gånger. I testet från 2014 kunde Peugeot 108 locka med en av bilvärldens absolut lägsta milkostnader: 20,10 kronor, jämfört med 21,90 kronor för Seat Mii.
Läs också: Ny bil för under 2 000 kronor i månaden – här är bästa valen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
PSA-gruppen jobbar på en elektrisk ersättare till dessa, som blir mindre än Peugeot 208/Opel Corsa. Storleksklass som Dacia Spring, men räkna med ett betydligt högre pris. Det finns spekulationer om att de kommer bygga på Fiats elplattform för 500-e. Fiat och PSA är inne i ett samgående där de kommer dela plattformar med varandra. Just Fiats lilla elplattform för 500-e kan vara intressant för PSA. Fiats övriga modeller får PSA:s plattformar. Räkna med att ersättaren till Fiat 500X, som verkligen är en Fiat 500XL, byggs på PSA:s CMP/e-CMP.
Raphael, jobbar du på PSA..hur vet du allt om dessa märken? Hammenhög?
Tråkigt när nästan alla billiga bilar försvinner från nybilsmarknaden. Dessa fungerar ju trots allt bra som fordon i stadsmiljön för de som vill ha en nyare men inte så dyr bil.
Alla vill inte åka i stora suvar för att visa sin stora plånbok och karriär framgång,vissa nöjer sig med att kunna åka från A till B utan skryt.
Styggavargen, jag läser och följer med fransk motorpress. PSA har sagt att de jobbar på en elektrisk uppföljare i klassen under 208. Sen är det spekulation i pressen utifrån "anonyma källor" om att den elektriska uppföljaren kommer använda Fiats plattform för e-500. När det gäller att Fiat och PSA är inne i ett samgående, så finns ett officiellt avtal om detta där FCA (Fiat-Chrysler) och PSA gör ett gemensamt bolag som kommer att ha säte i Nederländerna. Det samgåendet är under utredning av EU på grund av att EU ser risker att konkurrensen hämmas då FCA-PSA skulle helt dominera marknaden för lätta lastbilar där båda koncernerna dominerar.
Namnet på det nya bolaget blir STELLANTIS, och det kommer att äga både FCA och PSA.
https://www.groupe-psa.com/en/newsroom/corporate-en/stellantis-le-nom-du-nouveau-groupe-qui-sera-issu-de-la-fusion-de-fca-et-groupe-psa/
Jag är nörd, jag samlar information, fakta och detaljer. Det är ett typiskt drag för oss med Aspberger att vi har specialintressen som vi går väldigt djupt in i. :) (ja jag har diagnosen Aspberger inom Autismspektrumet).
Det var i december 2019 som PSA-FCA gjorde ett avtal om ett samgående.
Det var tråkigt. Försvinner Toyota småbil också?
Vill minnas att Toyota gör en renodlad Toyota variant.
Från januari 2021 är Toyota ensam ägare till fabriken i Kolin i Tjeckien där Toyota och PSA tillverkat Aygo, C1 och 108.
En helt ny generation Aygo, (som är utvecklad fristående från PSA) är på gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.