Tidigare i år kom beskedet att BMW lägger ned toppmodellen i den så kallade i-serien (som dock bara består av två modeller).
Nu uppger tyska Automobilwoche att det allra sista exemplaret byggdes på torsdagen. Tillverkningen startade för sex år sedan och det allra sista exemplaret, en i8 Roadster lackerad i ”Portimaoblått”, går till en köpare i Tyskland.
Tanken var bygga den sista i8:an redan i april, men coronakrisen kom emellan och fabriken i Leipzig har varit stängd. Därför blev produktionsstoppet uppskjutet.
Kapaciteten i fabriken kan nu användas för att skruva upp tillverkningstakten av elbilen i3.
Totalt har BMW byggt 20 448 exemplar av i8 och det är inte omöjligt att den blir en framtida klassiker som på sikt kan öka i värde.
BMW i8 kan framför allt skryta med en avancerad konstruktion som består en hel del kolfiber för att sänka vikten. Under huven finns en trecylindrig bensinmotor och bilen kan laddas i ett uttag och köras korta sträckor helt på el.
Någon direkt ersättare blir det inte för BMW i8. Vi har dock fått se ett antal mer eller mindre eldrivna konceptbilar från BMW under de senaste åren och det är inte otroligt att någon av dem sätts i produktion.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW över en mille blir sällan storsäljare.
Värdeökningen lyser med sin frånvaro just nu i alla fall, Prissänkt med 600000 kr om man kan leva med att den gått 400 mil.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-i8-roadster-nypris-1-684-600-1158-14214479
Jag tror inte att det är meningen att de modeller som har högst pris ska sälja i massor. De bygger image till märket så folk köper en 118d.
Fast om man lyckas sälja stora mängder av dyra bilar så kan man få en bra marginal. Läs Porsche...
Frågar man Porsche har de ingen dyr bil att sälja.
Snygg och spännande.
Synd på så snygg bil.
Synd på så snygg bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.