Nästa artikel
Slate lanserar billig elbil med fönstervevar och stålfälgar
Nyheter

Slate lanserar billig elbil med fönstervevar och stålfälgar

Publicerad Idag 10:02 (uppdaterad Idag 10:19)
En ny uppstickare vill sälja en billig elbilsmodell som är extremt barskrapad. Men många finesser kan läggas till i efterhand – och installeras av bilägaren själv.

Den amerikanska uppstickaren Slate har visat upp sin första bilmodell. Det är en eldriven pickup som också kan ”förvandlas” till en suv.

Det mest intressanta med bilen är priset, som förväntas hamna på omkring 270 000 kronor före subventioner. Med USA:s elbilsrabatt sänks priset till knappt 200 000 kr.

Till skillnad från nästan alla andra nya elbilar är Slate extremt barskrapad. Den har fönstervevar, bakhjulsdrift och stålfälgar. Radio, högtalare och dörrfickor saknas.

– Det finns en massiv kundgrupp där ute som letar efter en överkomlig bil, säger företagets vd Chris Barman till Inside EVs.

Slates eldrivna pickup kan förvandlas till en suv med två olika tillbehörskit. Bilen är lika lång som Volvo XC40. Bland företagets investerare finns Amazon-grundaren Jeff Bezos. Foto: Slate

En annan sak som saknas är pekskärm. Backkameran och övrig viktig information, som hastigheten, visas på en liten skärm framför ratten. Allt annat styrs med en app i mobiltelefonen – som kan fästas i en särskild hållare.

I stället för avancerade finesser finns mängder av tillbehör som bilen kan uppgraderas med i efterhand. Det finns bland annat två olika kit som gör om bilen till en suv. Alla tillbehör ska kunna installeras på egen hand med hjälp av gör-det-själv-manualer från Slate.

Bland tillbehören som bilen kan kompletteras med i efterhand finns även elhissar, högtalare, sätesklädslar och stolsvärme.

Interiören är extremt barskrapad och saknar både pekskärm, elhissar och radio. Vissa funktioner styrs med en mobilapp medan andra kan köpas i efterhand som tillbehör. Foto: Slate

Slate kommer med två olika batteripaket, 52,7 eller 84,3 kWh, som ska ge en räckvidd på 25 respektive 40 mil enligt den amerikanska körcykeln. Bilen kan snabbladdas med 120 kW.

– Vi inser att det inte är en bil för alla, särskilt om du måste köra långa sträckor, säger Chris Barman.

Produktionen ska sättas igång mot slutet av 2026. Några år senare hoppas Slate bygga 150 000 bilar årligen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • Idag 12:39 Bra initiativ. Gäller bara…
  • Idag 10:17 Haha, det var längesen man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.