Nästa artikel
Skodas nya sportmodeller
Nyheter

Skodas nya sportmodeller

Publicerad 24 februari 2015 (uppdaterad 24 februari 2015)
Både halv- och helkombiversionen av Skoda Fabia kan fås i Monte Carlo-utförande.
Nya Skoda Fabia visas nu upp i småsportiga Monte Carlo-utförandet. Utöver Fabian presenteras även snabbaste Octavia-versionen hittills.
Skodas sportpaket Monte Carlo appliceras nu på nya Fabia. Det innebär främst kosmetiska uppdateringar som svarta fälgar och karossdetaljer, tonade rutor, sportstolar och läderklädd sportratt. Som tillval finns även hårdare stötdämpare för den som önskar kralligare väghållning.
 
En annan nyhet är Skoda Octavia RS 230 som är en vässad version av vanliga RS. Tio extra hästkrafter putsar nästan obemärkt fartresurserna, accelerationen 0–100 km/tim har kapats med en tiondels sekund och toppfarten är 250 km/tim istället för 248 km/tim. Mer spännande är kanske att framaxeln nu fått en elektronisk differentialbroms som ska förbättra kurvtagningsförmågan.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skodas sportversioner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-24 11:32
Stefan Eriksson

Det är väl kul att de erbjuder "fabrikspimpning" av sina bilar för de som vill ha och betala för det.
De flesta bilmärken erbjuder en coolare version av sin bilmodel, ett sätt att höja eller försöka höja märkets status. En toppfart på 250km/tim och 0-100km/tim under 8 sekunder är prestanda som lagligt inte kan/behöver användas på vägar i Sverige. Jag skulle gärna se att tillverkarna la mer krut på bränsleförbrukning och utsläpp-vad sägs om en fabrikspimpad hybridbil.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-24 11:32
Reverend Benny

Sport är som någon uttryckte i en annan artikel "på modet", men tycker det är kul att tillverkarna inser att många kanske vill addera sportiga attribut på sin nya bil och erbjuder det från fabrik.
Att Octavia RS nu har diffspärr som övriga i koncernen gör det nog ännu svårare för vissa att välja märke.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-24 11:35
Styggavargen

Stefan Eriksson, håller fullständigt med dig. Det läggs för lite krut på att få ner förbrukningen. Just nu verkar vi gå åt fel håll när alla köper tyngre och större bilar med SUV/Crossover kaross som drar upp förbrukningen ytterligare.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-24 14:54
Reverend Benny

Tittar man på förbrukningssiffrorna på denna ICKE SUV som väger ca 1400 kilo så är det faktiskt rätt imponerande. Och betänker man att dagens moderna bilar bär runt på teknik som i en mindre datorhall så tycker nog jag att förbrukning, utsläpp och vikt går åt rätt håll.
Nu finns både Octavia och deras lilla citigo som gashybrider (som kan pimpas) och det är nog bara en tidsfråga innan dessa kommer som el-hybrider med samma drivlina som golf GTE eller A3 e-tron.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-24 19:30
walle_x

Bilarna byggs ju inte enbart för Sverige men Stefan Eriksson och Styggavargen skulle säker gilla Sverigepimpade bilar som gör max 111 km/tim (då kan man faktiskt fortfarande köra om de som håller laglig hastighet) och 0-100 på typ en kvart. Kul.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-25 00:18
Henrik-Andersson

Alltid roligt när ett märke är ambivalent. Först präntar man in i folk att detta är en förnuftig bil, sedan försöker man ändå med vissa modeller nischa in sig mot den lite sportigare "oförnuftigare" marknaden ändå.

Är i och för sig många märken som gör likadant, men det ÄR ingen aura av sportighet över namnet Skoda. Bilarna kan vara hur bra som helst, jag pratar såklart om varumärket och vad man vill att det ska stå för.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-25 07:50
Hackenbush

Man vill förstås inte tappa de kunderna som köper Skoda men som kanske vid något tillfälle vill ha något lite sportigare.
Sedan kan man ju även köra förnuftigt till vardags och vid tillfälle dra på litet.
Nischen är fortfarande förnuft men med en liten touch av sport för de som önskar det.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-25 10:37
Reverend Benny

Nu har ju iofs Skoda Octavia funnits i sportigare utförande sedan 1998 (1,8T) och sedan 2001 med RS emblem, så det är knappast något nytt.
Nu har jag inte provkört senaste upplagan, men vågar nog ändå säga, efter att ha läst en del tester, att detta är ett förnuftigt sportval med lite mer komfort/utrymme än kusinerna Leon och Golf GTI.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-26 20:29
hx30

Tycker som många att varför får vi hela tiden fler hästkrafter i bilarna. Behöver man 200 diesel hästar? För lite fokus läggs på att skapa hållbara bilar som inte rostar och som inte drar en massa onödig mycket bränsle. Tyvärr undermotoriserar många biltillverkare sina bilar i jakten på lägre förbrukning. Man bör få till en bil som går snålt upp till 120-140 km/h.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.