Både el och gas, alternativt bensin kan driva bilen framåt.
Vi har tidigare fått reda på att Skoda ska visa upp ett koncept på nästa veckas bilsalong i Genève. Det är döpt till Vision X och ger en föraning om biltillverkarens tredje suv. Nu får vi information om vad som driver bilen framåt.
Drivlinan i Skoda Vision X består av två elmotorer och en förbränningsmotor som kan tankas antingen med biogas eller bensin. Den heter 1.5 TSI G-TEC, har fyra cylindrar och turbo är optimerad för gasdrift och utvecklar 130 hästkrafter och 250 newtonmeter. Förbränningsmotorn driver framaxeln och elmotorerna bakaxeln. Elmotorerna hämtar kraften ur ett 48-volts mildhybridsystem. Det rör sig alltså inte om en laddhybrid som man laddar själv utan batteriet laddas under färd. Det går att köra bilen enbart på el i upp till två kilometer.
Bilen är för det mesta framhjulsdriven, vid behov aktiveras elektronisk fyrhjulsdrift. Vision X saknar kardanaxel, vilket ger fördelar i lägre vikt och lägre förbrukning.
Diskutera: Vad tycker du om drivlinan i Skoda Vision X?
Bilen är för det mesta framhjulsdriven, vid behov aktiveras elektronisk fyrhjulsdrift. Vision X saknar kardanaxel, vilket ger fördelar i lägre vikt och lägre förbrukning.
Diskutera: Vad tycker du om drivlinan i Skoda Vision X?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.