Skodas största bil, Superb, kommer i en helt ny och betydligt vassare formgiven upplaga om tre år. Det blir den tredje moderna generationen av den tjeckiska bilen, med sin i högsta grad förpliktigande modellbeteckning.
Men innan den nya stor-Skodan sätts i produktion görs en rejäl ansiktslyftning av den nuvarande modellen, som presenteras under nästa år.
Skillnaden mellan uppgraderingen och den hel nya modellen är dock väsensskild.
Superb III byggs på VW-koncernens nya hyperflexibla så kallade MQB-plattform och det innebär att den nya Skodan får tillgång till mängder av ny teknik, såväl när det gäller chassi som säkerhet, miljöalternativ och komfortutrustning.
Skoda som märke har dessutom just nu ett generellt sett bra läge i förhållande till konkurrenter som exempelvis Opel, Ford eller Peugeot/Citroën. Dessa börjar bromsa in, samtidigt som Skoda fortfarande gasar på i vänsterfilen.
– Vi kommer med en nyhet var sjätte månad under den närmaste tiden, lovar Skodachefen Winifried Vahland.
Nya Skoda Superb lanseras först som halvkombi och tillverkaren lovar kupérymd i nivå, eller till och med över, Mercedes S-klass. Den som kräver extra mycket lastutrymme får dock vänta ytterligare ett år. Kombin kommer först 2016.
Diskutera: Vad tycker du om nästa Skoda Superb?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom detta är en illustration och gissning så kan man inte säga något om vad man tycker om designen på nya Superb. Men illustrationen är ok.
Påståendet att PSA bromsar in stämmer inte, PSA har många nya modeller på gång. Under första halvåret presenterar Citroën nya C4 Picasso och Grand Picasso. Peugeot introducerar snart 2008 cross over på marknaden. I kulisserna pågår arbetet med C5:ans efterträdare som kommer att bygga på en utveckling av den tidigare bottenplattan (och som Opel kommer att köpa av PSA för nästa Opel Insignia). Peugeot finputsar på efterträdaren till 308:an så den kommer att presenteras nästa år. Ingen nedbromsning här inte utan man investerar sig ur krisen. Den enda nedbromsning är att PSA har lagt vissa avantgardistiska utsvävningsprojekt och nischprodukter på tillfällig paus (vi talar om specialmodeller med låg produktionsvolym som bara var till för image) och fokuserar på sina kärnmodeller.
Raphael, jag tror inte att Vib menar PSA bromsar in utvecklingen av nya modeller utan de pratar nog mest om försäljningen som har rasat i Europa. Nya modeller kan möjligtvis stoppa raset.
Tyckte ju annars att jag har läst att det var Opel som skulle bygga den nästa C5:an? ( och inte tvärtom )
Men hur som helst så lär det väl inte bli så om nu samarbetet mellan PSA och GM inte längre blir av?
Samarbetet kring plattformarna ligger fast vad jag förstått. Herbert Müdsam fick inte till fronten riktigt. Så här bör den se ut:
http://www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X&biw=1092&bih=564&tbm=isch&prmd=imvnsa&tbnid=Cq4uSY---rdQ7M:&imgrefurl=http://www.metica.se/blogg/page/2/%3Fs%3DDessa%2Bfantastiska%2Bj%25C3%25A4nkebilar&docid=Qhd72GQKRukaLM&imgurl=http://www.metica.se/blogg/wp-content/uploads/2009/06/buick_roadmaster_riviera_1953.jpg&w=650&h=436&ei=v3emUJ3VO4n-4QS-nIHYBw&zoom=1&iact=hc&vpx=345&vpy=267&dur=12953&hovh=184&hovw=275&tx=151&ty=117&sig=115836159637122743432&page=2&tbnh=136&tbnw=196&start=12&ndsp=16&ved=1t:429,r:21,s:0,i:202
Ful som stryk.
Skulle dock vilja säga att dagens Superb kombi är något av det snyggaste inom just VAG, möjligtvis A6 undantaget.
Ser den ut sådär så får nog Passat passa sig. Så den lär nog tyvärr inte se ut så :P
275'or fram är väl att ta i dock ;)
Tror knappast de kommer att tillverka en Superb som är nästan lika bred som den är lång.
Det där ser ut ungefär som en padda som sakta pressas ihop ovanifrån.
"Skoda gasar på i vänsterfilen medan Opel/Ford/PSA bromsar in"
Redaktionens vanliga lovsång till allt VAG släpper ut.
Sist jag kollade var både Ford och Opel betydligt större än Skoda.
Opel är just nu 3:e största märke i Europa!!!(efter VW/Ford) och få märken har väl så mycket nytt och fräscht på gång just nu och framöver.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.