Skoda tycker att senaste generationen av Octavia vuxit ur sin klass och numera konkurrerar med större bilar. Därför lanserar det tjeckiska märket en ny modell som hör hemma i Golfklassen, Rapid Spaceback. Bilen har en kombikaross men är i själva verket 18 centimeter kortare än sedanvarianten av Rapid. Vi Bilägares testförare Calle Carlquist är just nu i Italien för att provköra den nya modellen.
Vad är första intrycket?
– Det är att den är en typisk Skoda, den är förnuftig och vettig på alla sätt och vis, det finns inga som helst överraskningar. Den är ganska rymlig, den har enkla och snygga linjer och den känns välgjord, säger Calle Carlquist.
Vilka motorer blir aktuella i Sverige?
– Det kommer tre bensinmotorer och tre dieslar till Sverige och den billigaste, en bensinmotor på 86 hästar, kommer att kosta från 156 000 kronor.
Den är byggd på en äldre plattform jämfört med Octavia. Känns den gammal?
– Inte alls, det märks inte. Den är pigg och den känns inte ofräsch på något sätt. Tvärtom. Den känns som en ny bil och den kan nog ta för sig litegrann i Sverige.
När kommer den hit?
– Den lanseras strax efter årsskiftet.
Läs hela provkörningen av Skoda Rapid Spaceback i Vi Bilägare nummer 15/2013, som utkommer den 5 november. Prenumeranter får tidningen först och till lägsta pris.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid Spaceback?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillar Skodas rena och försiktga design. Men denna är lite konstig baktill. Dessutom är det helgalet att kombin rymmer mindre än sedanen. I och med att sedanen är i halvkombistuk finns ingen anledning att köpa kombin. Här har skoda gjort fel.
Blir säkert en hit i både Sverige och Europa. Nonsenfri bil. Enda orostecknet är VAG:s bensinmotorer som kan skära ibland. Byt olja var 1500:e mil. Instrumentpanelen luktar väldigt mycket VW Passat.
Reflektion: När Octavia vuxit så mycket nu, finns det något existensberättigande för Superb då?
Superb och Octavia är ungefär som V70 och V60. Otroligt lika bilar men ändå olika. Helknäppt...
Focus 1.0t på 100 hk kostar från 165tkr och är avgjort bättre i det mesta.
Skoda är inga dåliga bilar men inte längre speciellt prisvärda såsom förr. 136 tkr hade varit lämpligare.
Dessutom så ser bilen minst tio år gammal ut.
Det är ju som sagt lite märkligt att denna kombi-liknande bil kortats av jämfört med deras motsvarande halvkombi - eller vad vi nu skall kalla den. Känns lite som "avdelning hål i huvudet"...:)
Jag förstår mig inte riktigt på den här bilen. Den ser ut som en kortad kombi. Mer en halvkombi än en riktig kombi, och väldigt kort där bak. Men Rapid finns ju redan som halvkombi. Hm...
Den lär bli någon tusenlapp dyrare än den rymligare sedan-halvkombin, varför är den inte billigare när den är mindre? Den finns f ö med glastak (som bilderna illustrerar), som ju är något som har kritiserats hårt i detta forum när sydeuropeiska tillverkare har det. Får vi se denna kritik också mot Skoda som använder samma lösning eller undkommer Skoda kritiken genom att vara byggd i Tjeckien?
Som vanligt så finns det väl även på denna bil en korkad last-tröskel som gör att bilen ändå inte kan nyttjas fullt ut som kombi?
Tycker annars bilen verkar vettig och priset är absolut rätt.
Hur nu en V70 är lik en V60 får du gärna utveckla vidare "Axelman"
Vad gäller Octavia och Superb så är den sistnämnda klart lyxigare och även rymligare i kupen. när det kommer till bagaget så begränsas de båda utav det smala avståndet mellan hjulhusen samt den kraftigt sluttande bakluckan.
Själv skulle jag ha valt Octavian om det stod mellan dessa p.g.a prisbilden.
Den ser inte alls dum ut och priset är bra men jag tar hellre Octavian ändå om jag skall ha en kombi.
V60 och V70 är samma storleksklass, samma lyxklass, framhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna, samma motorer osv. Sen är det en massa småsaker som skiljer. Octavia och Superb skiljer något till Superbens lyxigare nivå men är också i stort sett samma bil med samma drivlinor. VArför...?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.