I september ska Skoda visa upp den nya modellen Rapid Spaceback på bilmässan i Frankfurt. Försäljning väntas sedan dra igång i början av nästa år.
Trots namnet så rör det sig inte om en kombi utan om en mer konventionellt designad halvkombi jämfört med vanliga Rapid som ju faktiskt mest ser ut som en sedan.
Rapid Spaceback är rätt lik sitt syskon och axelavståndet på 260 cm är oförändrat modellerna emellan. Däremot är Spaceback 18 cm kortare vilket beror på att överhänget bak har kapats av. Till följd av det har även bagageutrymmet krympt, från 550 liter till 415 liter med uppfällda säten, och från 1 490 liter till 1 380 liter om sätena är nedfällda.
Spaceback ska främst locka unga familjer. Detta med hjälp av sitt lite sportigare utseende, samt med ett baksäte som enligt Skoda är rymligast i klassen (det är förmodligen anledningen till att den får heta som den gör).
Några andra nyheter med denna modell är att den kan fås med ett stort glastak samt med en större bakruta som går ned 10 cm extra, mellan baklyktorna (se den röda bilen på bilderna). Detta är alltså endast tillval.
Tekniken under skalet känns annars igen från den andra Rapid-modellen. Motorutbudet omfattar fyra bensinmotorer och två dieslar, med effektnivåer mellan 75 hk och 122 hk.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid Spaceback?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sportback, Spaceback, Börjar bli lite löjligt med alla dessa fantasinamn.
Kalla dem helt enkelt kombi bara för det är det de är.
För de som inte behöver "snika" med pengarna så mycket som möjligt så borde Octavia vara ett bättre val.
Så i Skodas värld är kombin mindre rymlig än halvkombi/sedan..
Knäppback måste den heta när kombin rymmer mindre än sedanen...
Kombi och kombi. Det här känns mer som en konventionell hatchback a la Golf etc. Den andra är väl mer en förkrympt halvkombi (eller kombisedan som det kanske heter enligt vissa). Typ nåt som påminner om en A3 Sportback alltså. Känner själv att ett vettigt baksäte är viktigare än lastvolymen oftast. Om inte annat kan man ju fälla sätena...
Jag tycker att det här är en riktigt snygg bil och jag har absolut inget emot att man har riktiga, om än ofta knepigt påhittade, namn på bilarna.
Det är ju avsevärt bättre än fåniga nummerbeteckningar som t.ex. 328i.
Men jag tycker det gäller alla bilfabrikat med dessa konstiga nummer.
I Saabs fall var det ju en logisk fortsättning med nummersystemet vid flygplanstillverkningen men det spårade ju ur redan efter 99.
Nog lät det bättre med Saab Sonett t.ex. och inom VW har man ju haft namn på sina produkter ända sedan typ 1 ersattes.
Men det är ju enklare och billigare med siffror än med namn som kan få olika betydelse, tänk bara på Honda Jazz och dess ursprungliga namn.
Nä kombi bör man väl inte kalla bilen för men även jag tycker att likheterna med A3 Sb är slående även om den är mindre.
Tycker att detta är ett lyckat koncept och kan man bara hålla prisbilden ungefär som Rapid så kommer nog en hel del att välja den här bilen före t.e.x Polo och andra modeller i klassen.
Kanske tar även en hel del steget ner ifrån "Golf-klassen" också.
18 cm kortare än Rapid = 430 cm.
Golf är 426 cm.
En solklar Golfutmanare !
Vad är det med Skoda och 18 cm ?
430cm Rapid Spaceback, + 18cm =
448 cm Rapid, +18cm=
466 cm Oktavia, +18cm=
484 cm Superb
Tycker den ser ut som Subaru Impreza, särskilt akterpartiet. Verkar vara samma idé, visst kombistuk men ändå mer av en mindre halvkombi än en stor kombi. Kan vara förvirrande för kunderna att den som mer ser ut som halvkombi är rymligare.
Med "steget ner" menade jag inte storleksmässigt utan kostnadsmässigt och i många fall även "prestigemässigt".
Rapid är synnerligen prisvärd och välutrustad för drygt 160.000kr och själv skulle jag helt klart ha valt den före en Octavia.
En sämre utrustad Golf med samma motor kostar ca 190.000kr. ( utan att veta de exakt övriga skillnaderna )
En mindre bil som Polo mfl är inte alltid så mycket billigare så jag tror som sagt att Rapid och Rapid Spaceback blir en storsäljare.
Synd bara med deras tråkiga garantier.
Rapid är en synnerligen intressant bil. I synnerhet om den inte bullrar för mycket. Välutrustad med många praktiska finesser.
Spaceback eller inte handlar väl om behov och prissättning.
För mig skulle Spaceback vara helt OK, men blir den dyrare så väljer jag förstås den vanliga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.