Scout blir inte den ensamma nyheten för Karoq, som även kommer i ett Sportline-utförande.
Vi kunde tidigare i veckan visa det mer robusta utförandet av Karoq i form av Scout. Skoda har tagit fram ytterligare ett utförande till Karoq som stavas Sportline. Bilen får premiär på Paris-mässan i oktober.
Utsidan har vässats med bland annat 18-tums "Mytikas"-fälgar och svarta detaljer. Insidan har utrustats med svarta sportstolar med silvriga sömmar, sportratt med multifunktion klädd i svart läder och pedaler med ståldetaljer. Överlag är trenden svart.
Som bekant är Sportline ett återkommande utförande hos Skoda och innebär rent praktiskt en sportigare design men orörda motorer. Karoq Sportline finns med fyra motoralternativ, två bensinare och två diesel. De förstnämnda är en 1.5-liters TSI med 150 hästkrafter samt en 2.0-liters TSI med 190 hästkrafter. Sett till diesel är båda motorerna 2.0 liter men den ena med 150 hästkrafter och den andra med 190. Likt övriga Karoq finns sexstegad manuell som standard och sjustegad DSG-låda (samt fyrhjulsdrift) som tillval.
Diskutera: Föredrar du Sportline framför det vanliga utförandet av Karoq?
Utsidan har vässats med bland annat 18-tums "Mytikas"-fälgar och svarta detaljer. Insidan har utrustats med svarta sportstolar med silvriga sömmar, sportratt med multifunktion klädd i svart läder och pedaler med ståldetaljer. Överlag är trenden svart.
Som bekant är Sportline ett återkommande utförande hos Skoda och innebär rent praktiskt en sportigare design men orörda motorer. Karoq Sportline finns med fyra motoralternativ, två bensinare och två diesel. De förstnämnda är en 1.5-liters TSI med 150 hästkrafter samt en 2.0-liters TSI med 190 hästkrafter. Sett till diesel är båda motorerna 2.0 liter men den ena med 150 hästkrafter och den andra med 190. Likt övriga Karoq finns sexstegad manuell som standard och sjustegad DSG-låda (samt fyrhjulsdrift) som tillval.
Diskutera: Föredrar du Sportline framför det vanliga utförandet av Karoq?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ännu en bullig, klossig bil som kallas sport. Varför måste alla nya bilar kallas sport?
Jag föredrar ingenting av Karoq. Skulle jag köpa en Skoda är det en riktig bil som gäller-Octavia eller Superb. Att använda ordet sport gällande stadsjeep är vilseledande trams.
Stefan
Nåja, suven Cupra Ateca är nog att räknas som sportig med 300 hk och 0-100 på 5,4 sek...
Märkligt hur många gamla sossar stör sig på namnet sport.
Finns väl inget sportigt i den här klossen?
HT19 man behöver inte vara gammal sosse för att störa sig på namnet "sport".
Varför kan ingen tillverkare istället införa namnet "komfort" och samtidigt leva upp till det?
Vanliga Ateca är helt ok den med. Går absolut att idka sportig körning med den och ha kul på vägen. Karoqen kan säkert vara sportig den med. Sport har ju använts som benämning i alla tider och är varken mer rätt eller fel nu. Även högre bilar kan vara sportiga. Folk kör ju för tusan på bana med lastbilar.
Det är väl Saab som införde beteckningen "Sport" på vanliga bilar.
Saab dog ut men beteteckningen lever friskt vidare på allehanda varianter. Den som stör sig är nog allmänt störd :)
Volvo PV Sport var ju också rätt tidig - i alla fall här i Sverige.
Pi, helt riktigt, men den skilde sig ju från standardmodellen med en kraftigare motor, det gör ju inte den här.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.