Räds inte höga trottoarkanter. Med den här Skodaskapelsen – en slags Scala på styltor – kan du ta dig an asfaltsdjungeln.
Modellnamnet kommer från inuiterna i norra Kanada och betyder något som passar lika perfekt som ett andra lager skinn. Skoda säger att Kamiq är deras första city-suv. Den är liten till storleken, men erbjuder typiska suvattribut som högre sittposition och bra överblick. Och så finns den bara med framhjulsdrift. Bilen är en slags förhöjd version av Skodanyheten Scala: Kamiq har 3,7 centimeter mer markfrigång än Scala.
Den europeiska versionen av Skoda Kamiq är inte samma som den med samma namn som redan säljs i Kina och har snarlika mått med Karoq. Europeiska Kamiq baseras på MQB-plattformen, och är drygt 4,24 meter lång. Den blir alltså småsyskon till Skoda Kodiaq och Karoq: mellan Karoq och Kamiq skiljer det 14 centimeter i längd ungefär. I bagagautrymmet på Kamiq får det plats 400 liter och tvärs över bagageluckan står det ”Skoda” med stora bokstäver. Det finns LED i strålkastarna och Kamiq är första Skoda där blinkerssignalen sker i en svepande rörelse ut mot kanten.
Bland motoralternativen finns tre bensinare med cylindervolym på 1,0 eller 1,5 liter och effektspann på 95-150 hästkrafter. Dieselmotorn är på 1,6 liter och levererar 115 hästkrafter. Växellådan är i grundutförandet manuell med sex växlar. Vill man att det ska skötas automatiskt istället är sjustegad DSG-låda tillval.
Det finns inga prisuppgifter eller information om när bilen börjar säljas, men den visas upp på bilsalongen i Genève nästa vecka.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?
Det finns inga prisuppgifter eller information om när bilen börjar säljas, men den visas upp på bilsalongen i Genève nästa vecka.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.