Skoda kliver in i den digitala världen. Med hjälp av en service-app till iPhone och Android kan den som får stopp längs vägen få hjälp.
Skoda Sverige har tagit fram en kundnyttig applikation för alla som kör Skoda efter de svenska vägarna. Tack vare en speciell app för såväl iPhone som Andriod-telefoner, ska Skoda-förarna enkelt och snabbt kunna få reda på var närmaste auktoriserade verkstad finns och hur man kommer i kontakt med den. Dessutom finns information om hur Mobilitetsgarantin fungerar och alla telefonnummer man behöver för att få hjälp.
Skoda har också byggt om sin hemsida (www.skoda.se) som bygger på Skodas nya designkoncept. Användarvänligheten har förbättrats och besökaren kan redan på förstasidan bygga sin egen Skoda eller hitta sin närmaste återförsäljare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan nog behövas för dom går sönder ofta.
Fin ide faktiskt.
Smart!
Smart!
Den verkstad som jag anlitar har ett avtal med Falcks assitansförsäkring där det ingår i servicekostnaden.
Det räcker med en vanlig mobil och ett telefonnummer för att få hjälp med allt från soppatorsk till punktering och värre saker.
Skodas lösning verkar ganska onödig.
OKQ8 har en annan bra lösning. Man betalat 65 kr per månad för en försäkring som tar tillfälliga driftstopp. Har använt den en gång faktiskt. Kan rekommenderas.
Behövs ingen sådan lösning går alldrig sönder..kvalitet= premium......
Bebbens gamle Volvo har aldrig stannat under sina 30 år och 35 000 mil. Rätt ungdomlig körstil har han dessutom. Han har dock bytt till reservhjul 2 gånger.
Men hur svårt äro det att klara själv?
Nja. Tror denna funktion finns då Skoda äro Tjeckiskt skräp. Ännu värre än tyskt skit!
Är dock skeptiskt till att Skodaköparen i regel har så pass dyra telefoner...
Jag har ännu inte upplevt tillfälliga driftstopp ännu med mina Toyotor och Lexusar, men om man byter bilmärke kanske man får skaffa en assitansförsäkring eller något liknande som kan komma till nytta.
Previa här är lite läsning.
"Japanska och amerikanska ofta vig vägkanten medan europeiska susar förbi
Vill du minska risken för plötsliga problem med bilen – välj ett tyskt märke.
De som valt ett japanskt eller amerikanskt märke drabbas oftare av stopp på vägen, om man ska tro ny tysk statistik.
Tyska ADAC, (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) som med sina 15 miljoner medlemmar är europas största bilägarorganisation, sammanställer årligen en totalstatistik över vilka bilmärken som är bäst ur flera avseenden.
Enligt senaste ”Pannenstatistik” (haveristatistik) klarar sig europeiska bilmärken bättre från plötsliga haverier än sina asiatiska eller amerikanska kusiner, skriver norska VG.
Endast i mikrobilsklassen klarar sig de japanska bilarna bra där bästa bil är Toyota Aygo följt av Fiat 500 och Peugeot 107. I botten hamnar amerikanska minstingen Chevrolet Matiz.
Går man upp ett snäpp i storlek till småbilar hittar man Mini i topp. Tvåa respektive trea är Peugeot 207, och Mitsubishi Colt. Kör man Hyundai Getz löper man störst risk att bli stående på vägen.
Bland mellanstora bilar hamnar tre tyskar i topp – BMW X3, Mercedes C-klass och BMW 3-serien. Oftast på vägkanten i denna klass ser man en Opel Vectra.
Bland större bilar är det också tysk dominans. Bäst är Audi A5 med BMW 5-serien som tvåa och Audi A6 som trea. Volkswagen Touareg hamnar på jumboplatsen i denna klass.
I hälften av fallen orsakas stoppet av ett urladdat batteri eller problem med elsystemet. I en fjärdedel av fallen är det fel på tänd- eller insprutningssystemet. Resten av felen beror på problem med motorn, bränsle- eller avgassystemet eller med kyl- och klimatanläggningen.
Sedan 1978 har ADAC sammanställt denna statistik. Årets uppgifter gäller högst sex år gamla bilar."
Oj vilken märkvärdig app. Den talar om vilken telefonnummer jag ska ringa om bilen går sönder. I min bil står det ett telefonnummer som jag ska ringa om det blir problem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.