Vi Bilägares Christian Ellmark har varit i Lissabon för en första tur i Skoda Citigo, det tjeckiska syskonet till Volkswagen Up och Seat Mii.
– Jag har kört femdörrarsvarianten, den som Skoda tror kommer att stå för merparten av försäljningen i Sverige, säger Christian Ellmark.
Första intrycket?
– Som stadsbil är den riktigt bra. Lättkörd och smidig, speciellt om det är trångt. Men den fungerar också även riktigt skapligt på landsväg med trevliga köregenskaper.
– Däremot är det ingen racerbil precis. Den finns med en trecylindrig bensinmotor på 60 eller 75 hästar och det är ingen motor att köra fort med, den tappar väldigt snabbt och man får växla ned i uppförsbackar. Dessutom är det ganska liten skillnad mellan 60 och 75 hästar, det märks knappt att den ena är 15 hästar svagare. Man ska inte ha bråttom med den här bilen, men som enkel bil, om man inte kör längre sträckor, kan Citigo fungera utmärkt.
– En annan sak som är intressant är att Citigo fått högsta betyg i krocktest och så finns det ett automatiskt nödbromssystem. Det blir standard i Sverige.
Hur är utrymmena?
– Bagaget är överraskande rymligt, förmodligen ett av de största i klassen. Men det är ingen stor bil och det ska man ha klart för sig. Baksätet rymmer två personer. Man sitter väl inte direkt bekvämt och det finns förstås mer komfortabla långfärdsvagnar, men bilen heter ju Citigo och det talar om vad den är till för, en tätortsbil helt enkelt.
När kommer den till Sverige?
– I augusti. Priserna är inte färdiga, de kommer först åtta veckor innan lanseringen. Volkswagen Up som bygger på samma konstruktion kostar från 106 900 kronor och eftersom Volkswagen tar lite betalt för sitt märke tror jag att Citigo blir billigare.
Vilken av syskonbilarna kommer att sälja bäst? Citigo, Up eller Mii?
– Vilken som kommer att sälja bäst handlar om pris och vilka garantier som respektive märker erbjuder. Volkswagen har det bästa varumärket men Skoda säljer ju mycket småbilar så de kan nog sälja en hel del av den här bilen.
Läs hela provkörningen av nya Skoda Citigo i Vi Bilägare 4/2012. Tidningen utkommer den 6 mars och kommer till prenumeranter från den 1 mars.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Citigo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det skulle vara intressant att veta skillnaderna mellan Mii, Up och Citigo. Är alla standardutrustade med automatiskt nödbromssystem?
Mii, Up & Citigo kommer att uppleva samma konkurrens som Aygo, C1 & 107 gör, dock i ett och samma Bolag (VAG), troligtvis kommer Mii & Citigo inte få all utrustning som UP kommer att få, då VAG vill plocka ut mer pengar för VW än för Skoda & Seat.
Personligen tycker jag Citigo ser snyggast ut, men smaken är ju som bekant som baken, delad.
Vadå Citybil? 60 hästkrafter är rena fartmonstret jämfört med en av mina första bilar (Renault 4) med 26 hästkrafter. Den dög till och från jobbet och på långresa till Italien, så om man inte är bortskämd och älskar motorvägar, vilka sällan har branta uppförsbackar är Citigo en utmärkt färdkamrat. Snabba omkörningsegenskaper behövs inte på svenska motorvägar, då de är dubbelfiliga med löjligt låg hastighetsbegränsning.
En ny variant av skokartong. Skodakartong. Liten praktisk grej, men snygg nej! Så här små bilar blir sällan snygga, bara ofula. C1 är dock snyggast i klassen.
Ser mycket reklam för en 3-dörrars Up. Den blir ingen hit. Hur som helst så tror jag Skodan kommer att sälja bäst. I detta fall vinner liten billig bil, mot liten obillig.
För den som vill ha en lättkörd, smidig och tekniskt okomplicerad bil med bra sikt åt alla håll verkar ju denna tillsammans med VW Up! och SEAT Mii vara en bra lösning. Vore dock bra med en version med tre platser i baksätet, även om det blir trångt för tre vuxna. Tycker att de har lyckats med förarmiljön och inredningen väl, även om VW Up ser lite flashigare ut med blanklackade inslag på panelen, större glaslucka där bak osv.
Jag och en av sönerna provkörde en VW Up idag. Helt Ok tycker jag även om ratten bara var inställbar i höjdled - lite svagt. Ingen raket direkt men numera är vi ju mera vana med motorsvagare bilar - t ex små-dieslar i rätt stora bilar - så effekten räcker nog för mera vardaglig körning. När sonen (ca: 1,80 lång) ställt in framstolen och satta sig bak så var den spontana kommentaren "sitter mycket bättre bak än i Astra kombi" - som vi testade för någon månad sedan... Ja, benutrymmet var nog bättre i Astran men sätet/säteshöjden var bättre i Up så att han fick lite stöd för låren vilket är viktigt. Sen saknade vi i alla fall ett "minne" för framsätet när man klivit in till baksätet - såvitt vi såg så måste framsätespassageraren ställa in sitt säte igen vilket är lite synd. Men man skall väl egentligen inte sitta bak i en så liten bil. Rimligt tystgående var den och den varvade ca: 2900 rpm vid 100 km/t på mätaren - rätt OK för en liten bensinmotor. Sen tycker jag att alltför mycket info flyttats över till den navigator som placerats mitt på instrumentbrädan och det innebar en hel del tryckande för att t ex få fram info i färddatorn om bensinförbrukning eller liknande. Mycket enklare på vår Golf helt klart. Men ändå skulle jag nog kunna tänka mig en Up eller nån av trillingarna som andrabil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.