Att privatleasa en ny elbil har blivit betydligt dyrare den senaste tiden. En anledning är att leasingbolagen behöver ta höjd för sämre andrahandsvärde, skriver Reuters.
Vissa bolag hotar till och med att helt överge leasing av elbilar eftersom det inte blir lönsamt, och skyller bland annat på att flera länder slopat subventionerna för nya elbilar. Även Teslas stora prissänkningar uppges ha påverkat marknaden.
– Om vi pressas väldigt, väldigt hårt att allt måste vara eldrivet för snabbt kommer mina aktieägare säga att de inte vill ta risken och då måste vi lämna marknaden. Låt oss vara ärliga: utan oss, vem ska ta risken?, säger Tim Albertsen, chef för leasingbolaget Ayvens, till nyhetsbyrån.
Siffror från tyska Center Automotive Research visar att en elbil för 520 000 kronor kostar 3 900 kronor i månaden mer att leasa i dag än för tre år sedan. Motsvarande bensinbil kostar betydligt mindre och har dessutom blivit marginellt billigare under samma period, men kan å andra sidan ha högre bränslekostnad.
Enligt analysfirman Autovista har elbilar sämre andrahandsvärde i dag än innan pandemin jämfört med bensinbilar. Om andrahandsvärdet för bilen blir sämre än väntat får leasingbolaget ta en smäll och kompensera det med högre månadsavgifter för nya kunder.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 2024-08-15 17:01 Spelar ingen roll. det vi…
- 2024-08-15 16:57 Mr Snoid skrev: gmogmo skrev…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.