Nästa artikel
Skatt på trafikförsäkringen kritiseras
Nyheter

Skatt på trafikförsäkringen kritiseras

Publicerad 16 juni 2014 (uppdaterad 16 juni 2014)
Finansminister Anders Borg vill behålla skatten på trafikförsäkringen.
Skatten på trafikförsäkringen var en del av privatiseringen av sjukförsäkringen vid trafikskador, en reform som aldrig blev av. Ändå behölls skatten som gjort avgiften 32 procent dyrare, det rapporterar Sveriges radio i dag.
Skatten på trafikförsäkringen infördes av regeringen 2007. Den var en del i steget mot att sjukförsäkringen vid trafikskador skulle gå över till att finansieras av fordonsägarnas trafikförsäkringspremier. En satsning som aldrig blev av då en utredning visat att detta skulle bli allt för kostsamt för fordonsägarna. Trots det har regeringen låtit skatten på försäkringen ligga kvar, något som kostat svenska fordonsägare 20 miljarder sedan den infördes. 
 
– Den här skatten man tar ut på bilisterna är en skatt som ingår i en idé om att man skulle förändra hela systemet. Men det har man inte gjort. Ändå har man behållit skatten. Det tycker vi är djupt orättvist och vi tycker att skatten ska tas bort, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännens riksförbund till Ekot.
 
Finansminister Anders Borg tycker att skatten fungerat bra och att den ska finnas kvar. Enligt Ekot finns det inget parti som vill avskaffa den i dagsläget.

Källa:  Sveriges radio
Diskutera: Borde skatten på trafikförsäkringen avskaffas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-16 09:20
Leif Kavander

Klar att skatten skall avskaffas, den fyller ju inte sitt syfte annat än att mjölka oss bilister på pengar.
Jag är så trött på alla extrapengar vi bilister måste betala. Det är trängselavgifter och bilskatter som egentligen alla skattebetalare skulle var med att betala. Finns det inget parti som anser att bilismen är av godo?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-16 12:50
duccedriver

Och börjar vi åka allmänna färdmedel, blir det punktskatt på biljetterna!

#3 • Uppdaterat: 2014-06-16 15:31
JOCA_1

Skatten har fungerat bra?!? Tro fan det! Med andra ord: ingen har motsatt sig pengapungandet som pågått i 7-8 år, för att det ger mer pengar till statskassan. Då är frågan: vad har den skatten gett oss bilister?!? INGENTING!

#4 • Uppdaterat: 2014-06-16 15:38
Len133

Staten har ju alltid lagt till skatter, men sällan gått tillbaka. Trafikförsäkringsskatten är ETT exempel från alliansregeringen, men sossarna har sin motsvarighet i värnskatten som infördes av Göran Persson för att sanera statens ekonomi. Trots att Sveriges ekonomi är en av de starkaste i Europa har INGEN velat avskaffa värnskatten

#5 • Uppdaterat: 2014-06-17 08:27
a128

Vi har även en koldioxidskatt åsså som hamnar rakt ned i statens kassakista, som används för att finasiera våran generösa invandringspolitik

#6 • Uppdaterat: 2014-06-17 12:30
Kandidat

Lite intressant att ingen lyft frågan. Tycker det låter helkorkat med en skatt som ingår i ett paket av åtgärder där resten inte blivit genomförda. Det blir liksom bara fel. Det är ungefär som att höja koldioxidskatten på bensin utan att samtidigt subventionera miljöbränslen och kollektivtrafik - det blir en meningslös parasitering på medborgarna som bara försämrar tilltron till statsmakten.

Ska nog ta mig tusan fråga vår riksdagsgrupp hur de tänker här...

/miljöpartistiska biltoken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.