Med 3D-glasögonen kan kunder få en demonstration av bilens säkerhetsfunktioner.
Volvo och Microsoft har tillsammans utvecklat HoloLens som gör att kunderna kan bygga sin bil virtuellt i bilhallen.
HoloLens är ett par 3D-glasögon som gör att användaren kan se hologram. Kunder får en digital försmak av sin framtida bil och kan se hur säkerhetsfunktionerna fungerar. De kan också skräddarsy sin bil och få en förhandstitt på resultatet.
– HoloLens gör det möjligt att skapa en anpassad upplevelse som kunderna själva kan styra över. Blandad verklighet skulle kunna användas för att välja vilken typ av bil du vill ha – för att utforska färger och fälgar, eller få ökad kunskap om tillgängliga funktioner, tjänster och tillval, säger Björn Annwall, Senior Vice President för Marketing Sales and Service hos Volvo Cars.
HoloLens är en del i ett bredare samarbete mellan Volvo och Microsoft, som bland annat kommer att innefatta utvecklandet av teknik kring självkörande bilar.
Diskutera: Vad tycker du om idén?
– HoloLens gör det möjligt att skapa en anpassad upplevelse som kunderna själva kan styra över. Blandad verklighet skulle kunna användas för att välja vilken typ av bil du vill ha – för att utforska färger och fälgar, eller få ökad kunskap om tillgängliga funktioner, tjänster och tillval, säger Björn Annwall, Senior Vice President för Marketing Sales and Service hos Volvo Cars.
HoloLens är en del i ett bredare samarbete mellan Volvo och Microsoft, som bland annat kommer att innefatta utvecklandet av teknik kring självkörande bilar.
Diskutera: Vad tycker du om idén?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intresserar inte mig i alla fall. När jag går till en bilhall vill jag kolla in riktiga bilar av plåt och annat. Jag inte vill inte hålla på med datorprylar, det får jag nog av på jobbet.
För de som gillar sånt här blir det kanske roligt.
Detta är inte gratis förstås och det är ju alltid kunden som får betala så nog kommer denna tekniken att läggas på bilpriset eller servicekostnaden. Syns kanske mindre om det läggs på servicekostnaden.
Det lär ju slå att titta på en vägg med lackade plåtbitar iallafall. Ser inte riktigt hur ni kan få det till något negativt.
Lackade plåtbitar visar ju faktiskt exakt hur färgen ser ut, det kan man inte vara säker på i ett datorprogram.
Hur som helst så tycker många olika Roger. Jag säger inte att tekniken är negativ men den intresserar inte mig annat än som just generell datorteknik. Vid bilköp i bilhall är det endast tittandet och provandet av riktiga bilar som intresserar. Dessutom är det roligare att först titta på bilen i bilhallen sedan i lugn och ro hemma titta i katalog för tillbehör och utrustning.
Första frågan är varför?
Den andra grej är att allt som Microsoft rör dör...
Volvo borde vara samarbete med annat företag.
Känns som en kul teknisk grej,men jag tror inte många som köper en fullsmetad XC90 uppskattar "vr".
Så nej då.
Tror nog de som vill kan få sitta hemma och glo i katalogen med :P Men med den här tekniken kan du ju ju få se hur läder X ser ut tillsammans med panel Y, testa olika fälgar etc. Tekniknörden kan även få se detaljbilder som på bilden där uppe. Sånt här är kataloger, och även onlineverktyg, ganska dåliga på.
Men ja. Just för Volvoköpare är det kanske pärlor för svin ;)
Givetvis vill man helst se, provsitta, känna och provköra en riktig bil. Men när man ska "bygga" sin Volvo så kan det ju vara kul att se den i "verkligheten" medan man lägger till olika paket och tillval.
Jag "byggde" min Mercedes på deras hemsida och när jag var klar så fick man någon sifferkod som jag mailade till min säljare på Hedin. De har ju inte någon "hologram-grej" (ännu) men så skulle Volvoköparna göra och när de kommer till bilhallen så står "hologram-bilen" där.
Om det ska ge en någorlunda realistisk upplevelse så kräva bland annat en skapligt färgdjup.
Tekniken kan nog funka som en första upplevelse och förhoppningsvis ge en bra uppfattning om den verkliga storleken och hur bilen ser ut i trafiken med mera. Som exempel så blev mitt intryck av Volvo XC90 ganska annorlunda i verkligheten än på bilder.
Men jag håller med Hackenbush om att inget slår verkligheten. Och drar jag iväg till en bilhall så vill jag känna och prova på riktigt.
Fånigt. Teknikvärde noll.
Det här är samma metodik som att sälja silver till skator.
Alla som gillar bling utan att förstå varför köper sånthär med hull och hår.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.