Efter fem år och en försäljning av cirka en miljon DSG-växellådor kommer nu Volkswagens intelligenta och bränsleeffektiva automatlåda att finnas tillgänglig med hela sju växlar. Den första sjustegade växellådan erbjuds i Golf och Golf Plus.
Volkswagen lanserade DSG redan 2003. Bakom de tre bokstäverna döljer sig
namnet Direct Shift Gearbox. Och direktväxlingar är precis vad det handlar om.
DSG är i grunden en växellåda med dubbla kopplingar. När ettan ligger i ligger
tvåan redan förvald och väntar o s v. Resultatet blir blixtsnabba växlingar utan
effektförlust. Samtidigt bidrar DSG till låg bränsleförbrukning.
Till
att börja med kommer Volkswagen att erbjuda DSG med sju växlar i Golf och Golf
Plus. Priset blir oförändrat mot dagens sexväxlade låda, det vill säga 14 000
kronor på den svenska marknaden.
Den nya sjustegade växellådan innebär
samtidigt en premiär: detta är den första växellådan med kopplingar som inte
läggs i oljebad, utan som körs "torrt". Detta tillåter den senaste
DSG-generationen att bli ännu effektivare. Det maximala vridmomentet som kan
överföras är 250 Nm.
Den nya växellådan kommer först i serietillverkning
i Golf och Golf Plus, och blir i Sverige tillgänglig först i 1,9 TDI (77 kW).
Ett system för start i uppförsbacke - Auto Hold - är inkluderat i priset.
Systemet gör att bilen hålls stilla tack vare ett temporärt "fryst" bromstryck
när fotbromsen släpps upp.
Effektiviteten hos dieselmotorn gör att den
nya DSG-växellådan leder till ytterligare bränslebesparingar.
Bränsleförbrukningen för Golf/Golf Plus 1,9 TDI är 0,7 liter per 100 km
lägre än med en sexväxlad DSG.
namnet Direct Shift Gearbox. Och direktväxlingar är precis vad det handlar om.
DSG är i grunden en växellåda med dubbla kopplingar. När ettan ligger i ligger
tvåan redan förvald och väntar o s v. Resultatet blir blixtsnabba växlingar utan
effektförlust. Samtidigt bidrar DSG till låg bränsleförbrukning.
Till
att börja med kommer Volkswagen att erbjuda DSG med sju växlar i Golf och Golf
Plus. Priset blir oförändrat mot dagens sexväxlade låda, det vill säga 14 000
kronor på den svenska marknaden.
Den nya sjustegade växellådan innebär
samtidigt en premiär: detta är den första växellådan med kopplingar som inte
läggs i oljebad, utan som körs "torrt". Detta tillåter den senaste
DSG-generationen att bli ännu effektivare. Det maximala vridmomentet som kan
överföras är 250 Nm.
Den nya växellådan kommer först i serietillverkning
i Golf och Golf Plus, och blir i Sverige tillgänglig först i 1,9 TDI (77 kW).
Ett system för start i uppförsbacke - Auto Hold - är inkluderat i priset.
Systemet gör att bilen hålls stilla tack vare ett temporärt "fryst" bromstryck
när fotbromsen släpps upp.
Effektiviteten hos dieselmotorn gör att den
nya DSG-växellådan leder till ytterligare bränslebesparingar.
Bränsleförbrukningen för Golf/Golf Plus 1,9 TDI är 0,7 liter per 100 km
lägre än med en sexväxlad DSG.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.