På Los Angeles Auto Show visar Subaru upp sin största bil hittills.
Målgruppen för den fem meter långa suven med tre sätesrader är familjer. Subaru har bland annat satt in 19 hållare för muggar och flaskor, så att ingen ska behöva vara törstig. 8 USB-uttag finns också för att försäkra att alla passagerare har laddmöjlighet.
Produktionsfärdiga versionen är några decimeter kortare än konceptet Viziv-7 som visades upp förra året. Men det finns ändå plats för sju personer, åtta om andra sätesraden utrustas med tre säten. Bilen är byggd på en utdragen version av Subaru Global Platform, till stor del konstruerad i höghållfasthetsstål. Markfrigången är 22 centimeter.
Produktionsfärdiga versionen är några decimeter kortare än konceptet Viziv-7 som visades upp förra året. Men det finns ändå plats för sju personer, åtta om andra sätesraden utrustas med tre säten. Bilen är byggd på en utdragen version av Subaru Global Platform, till stor del konstruerad i höghållfasthetsstål. Markfrigången är 22 centimeter.
Ascent drivs av en 2,4 liters fyrcylindrig boxermotor på 260 hästkrafter med CVT-låda och fyrhjulsdrift. Active Torque Vectoring fördelar optimal drivkraft till hjulen för bättre kurvtagning. I USA sägs bilen ha en maximal dragvikt på 5.000 pounds, motsvarande drygt 2,2 ton. Det ska vara det högsta någonsin för en Subaru.
Biltillverkarens system för förarassistans, EyeSight, är standard i alla bilar. Det innehåller bland annat autobroms, adaptiv farthållare och avåkningsvarnare. Systemet varnar och bromsar också för korsande trafik vid backning. Varningsmeddelanden kan visas på en head-up display i förarens siktfält. Bilen har också automatisk helljusavbländning. Tycker man att det är för svårt att se något i backspegeln i den långa bilen har Subaru monterat en extra kamera i bakrutan som visar sikten bakom fordonet. Subaru Ascent byggs i USA och börjar säljas där lagom till sommaren.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Ascent?
Biltillverkarens system för förarassistans, EyeSight, är standard i alla bilar. Det innehåller bland annat autobroms, adaptiv farthållare och avåkningsvarnare. Systemet varnar och bromsar också för korsande trafik vid backning. Varningsmeddelanden kan visas på en head-up display i förarens siktfält. Bilen har också automatisk helljusavbländning. Tycker man att det är för svårt att se något i backspegeln i den långa bilen har Subaru monterat en extra kamera i bakrutan som visar sikten bakom fordonet. Subaru Ascent byggs i USA och börjar säljas där lagom till sommaren.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Ascent?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.