Nästa artikel
Självkörande Volvo kan bli ”mobbad”
Nyheter

Självkörande Volvo kan bli ”mobbad”

Publicerad 4 november 2016
Så här ser Volvos första självkörande bil ut, en specialbyggd XC90.
När Volvos autonoma bilar rullar ut i verklig trafik kan de stöta på elakingar, i form av mänskliga förare som utmanar dem.
En självkörande bil tar inga risker och kör sansat. Därför kan det uppstå en form av kulturkrock när autonoma bilar inom kort kommer att beblandas med fordon framförda av risktagande och humörstyrda mänskliga förare i trafiken. Enligt The Guardian, som har pratat med Volvos tekniska chef Erik Coelingh, kommer de 100 självkörande Volvobilar som ska inleda testkörningar på Londons vägar 2018 inte att ha några speciella märkningar på utsidan som visar att det är ett autonomt fordon. Att bilarna hålls anonyma beror på att det finns en oro inom bilindustrin att mänskliga förare ska ”mobba” självkörande bilar i trafiken.

– Jag är ganska säker på att folk kommer att utmana bilarna om de är märkta, exempelvis genom att bromsa in kraftigt framför en självkörande bil eller placera sig i vägen, säger Erik Coelingh till den brittiska tidningen.

Hans teori får stöd i nypublicerad studie från London School of Economics där 12000 förare från 11 olika länder deltog. Resultaten visade att de som tenderar att vara tävlingsinriktade i trafiken kommer att se förarlösa bilar som lätta mål. Några av de utfrågade sa att eftersom de vet att det autonoma fordonet kommer att hålla sig till reglerna och bromsa om någon kör in framför och därför sikta in sig på att köra om just dessa bilar.  

Innan det är dags för London att ta emot de självkörande bilarna kommer Volvo att inleda projektet Drive Me i Sverige våren 2017. Biltillverkaren har visat upp bilder på den första byggda bilen som ska köra själv i Göteborgstrafiken. Där är bilen tydligt uppmärkt med ”#001 Autonomous Drive”.
 
Diskutera: Tror du att Volvos självkörande bilar kommer att utmanas i trafiken av svenska förare när försöken inleds?

Bild borttagen.



Erik Coelingh, teknisk chef på Volvo Cars.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-04 13:37
Axa

Kan inte de som "kör" autonoma bilar ha ett armband där det står "mobba inte min bil"?

#2 • Uppdaterat: 2016-11-04 13:39
Hackenbush

Precis Axa, regeringen har ju armband som lösning på en del.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-04 16:23
keoh

Haha! Skulle detta vara en nyhet?
Jag har praktiserat detta på motorväg ett antal gånger. De bromsar så fint när jag svänger ut framför dem. ;)

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Jag räknar med att autonoma bilar kommer att bli en hel del utsatta för folks illvilja. Möjligheterna att ställa till med problem kan helt enkelt vara både stora och lockande, speciellt när ingen människa blir inblandad i den autonoma bilen.

#5 • Uppdaterat: 2016-11-05 09:21
Styrbjörn

Förödande när du hällt upp en grogg, rattat in en bra kanal på radion och börjat slumra till. Självkörande bilar borde väga minst 5ton med ordentliga kofångare i gjutjärn samt inte bromsa om någon dåre kör in framför.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-06 18:18
Mattse

Som keoh skriver så går det redan idag att "busa" med bilar som är utrustade med autobroms. Exempelvis i köer då de stannar automatiskt när man tränger sig in i luckan före.

Snart behövs det dessutom inte en stor bil för detta utan även gående och cyklister kan komma att utföra bus. Det finns företag som idag utvecklar små portabla enheter vars funktion är att förstärka ekot från den radarsignal som den autobromsutrustade bilen sänder ut och på så sätt göra sin egen radarsiluett större än vad den verkligen är. En gående eller cyklist kan då uppfattas lika stor som en bil och som autobromsen reagerar på när bilen närmar sig. Det behövs då ingen speciell fotgängar eller cyklist autobroms utan även de enklaste autobromssystemen kommer att reagera.

Syftet med tekniken är dock inte att utföra hyss utan att öka säkerheten för gående och cyklister och göra dem mer synliga i trafiken. Om en bil inte håller ut tillräckligt vid omkörning av en cyklist kommer bilen att bromsa in automatiskt. Vid övergångsställen kan gående se "stora ut" och bilar bromsar in. Vid regn kan gående slå på apparaten och de bilar som inte håller ut för vattenpölar kommer att bli automatiskt inbromsade. Listan kan göras lång på vad tekniken kan komma att användas till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.