Den självkörande lastbilen från Daimler, här i ett test i Nevada, USA.
Snart kan det börja rulla förarlösa lastbilar på tyska vägar. Det är Daimler-koncernen som sökt om tillstånd för testen.
Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att försöken på allmänna vägar kan komma att inledas redan i år i Baden-Württembergregionen nära Daimlers huvudkontor i Stuttgart.
Daimler-koncernens avdelning för tung trafik tror att de kan få klartecken från tyska myndigheter inom några veckor.
De självkörande lastbilarna beräknas att vara produktionsklara inom två till tre år.
Diskutera: Hur tror du att framtiden med självkörande lastbilar kommer att se ut?
Daimler-koncernens avdelning för tung trafik tror att de kan få klartecken från tyska myndigheter inom några veckor.
De självkörande lastbilarna beräknas att vara produktionsklara inom två till tre år.
Diskutera: Hur tror du att framtiden med självkörande lastbilar kommer att se ut?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hjälp !!
Den kommer att se olycksfull ut.
Problemet med självkörande (last)bilar är situationer som ingen har tänkt på men som ändå dyker upp förr eller senare. De får hålla sig till egna leder, förare ansvarar när de blandar sig med annan trafik.
Det är märkligt att så många anser att ett tekniskt system måste vara helt felfritt men det är ok om en människa somnar, är ouppmärksam m.m.
Så snart de självkörande systemen är statistiskt bättre än en människa finns ingen anledning att låta människor köra.
edmund, jag är nog snart också inne på ditt spår. Och fler olyckor man ser där det är uppenbart att föraren slarvar eller inte gör vad de skall så olyckan inträffar kommer bara att spä på bilden om att en dag slippa köra bilen själv kanske förverkligas. Kanske bilarna kan bli mer lika den dagen så att vi inte heller har tunga SUV's eller fyrhjulsdrivna eller onödigt tunga fordon så vi kan få ner vikten och spara mer på miljön. Det kanske trots allt inte är så dumt när man tänker efter på att ha bilar som kör sig själva!? Värt att omvärdera kanske. Har varit skeptisk till denna utvecklingen och även utvecklingen generellt med SUV och fyrhjulsdrift.
>edmund
Det är uppenbarligen inte okej för en yrkesförare att vara ouppmärksam eller somna. Det finns spaltmeter i lagtext som reglerar denna bransch i minsta detalj vad det gäller rast och körtid, men tillämpligheten är högst selektiv trots att "europeisk trafik" ökar i rasande takt.
Konstigt nog kan vilken bilist som helst köra en personbil tills de avlider och eller avlivar övriga trafikanter.
Självkörande personbilar - absolut. Personliga brister i trafikvett och ickekvalitativ utbildning gör autonoma fordon nödvändiga.
Självkörande yrkestrafik - absolut inte. Men här handlar det som att kapa kostnader och då ryker lönekostnaderna i vanlig ordning. Problemen får ickekompetenta politiker ta hand om, som om att det skulle gå bra.
Grundproblemet: Självkörande fordon är bara droppen som utgör människans strävan att bortrationalisera sig själv.
Järnvägstracéerna kommer att asfalteras och trafikeras av självkörande lastbilar? Den stora hytten är bra att ha så att den som ska stänga av automatiken, tanka, byta hjul och svänga av till Konsums terminal och backa in till lastkajen har ett ställe att vistas när hen spelar TV-spel och vilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.