Japanska myndigheter banar väg för mer och mer avancerade självkörande fordon. Landets departement för ekonomi, handel och industri, METI, har bland annat planer på att sjösätta 40 olika autonoma taxitjänster till år 2025. Det skriver tidningen Japan Times.
Satsningen drivs på av det faktum att Japans befolkning är den äldsta i världen, vilket skapar allvarliga problem. Bland annat har landet en konsekvent brist på arbetskraft.
”I last- och transportsektorerna har förarna blivit äldre och bristen på arbetskraft har blivit allvarlig”, skriver METI i en rapport där de också varnar för ”hemska trafikolyckor orsakade av äldre förare som begår misstag bakom ratten”.
Trafikolyckor orsakade av äldre förare är föremål för debatt i Japan. I ett uppmärksammat fall tidigare i september dömdes en 90-årig man till fem års fängelse efter en olycka 2019 som dödade en treårig flicka och hennes mamma.
De självkörande bilarna är däremot långt från perfekta de heller. Toyotas självkörande bussar e-Palette uppmärksammades exempelvis under sommarens OS i Tokyo efter att en av bussarna körde på en synskadad Paralympics-deltagare. Många såg den incidenten som ett tecken på hur lång väg tekniken har kvar.
– Jag förstår varför det är en prioritet för regeringen och för biltillverkarna, men självkörande bilar i stor skala kommer förmodligen inte under det här årtiondet, säger forskaren Christopher Richter till Japan Times.
Flera aktörer i branschen har behövt inse att det är svårare än väntat att få självkörande bilar att fungera i vanlig trafik. Teslas Elon Musk sa i början av 2018 att en självkörande Tesla skulle kunna köra genom hela USA på egen hand samma år. Det har ännu inte hänt.
Teslas Autopilot utreds nu av amerikanska myndigheter efter flera olyckor där Teslabilar kolliderat med utryckningsfordon.
När Nissan började testa sina självkörande Easy Ride-taxibilar i Japan 2018 sa de att de skulle vara kommersiellt tillgängliga i början av 2020. I dag är de mer försiktiga, bland annat med hänvisning till social acceptans.
– Väldigt få ha erfarenhet av autonom körning. Utan erfarenhet tror jag det är svårt att acceptera det, det är för nytt, säger Nissans vicepresident Kazuhiro Doi.
Självkörande taxibilar testas på flera håll i världen. Google-ägda Waymo har bilar i trafik i Phoenix och, sedan nyligen, i San Fransisco. Mobileye, ett företag ägt av datorjätten Intel, planerar att börja testköra autonoma taxibilar i Tyskland och Israel år 2022.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 1 oktober 2021 Man får hoppas att en…
- 29 september 2021 Japans befolkningskris…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.