Framtidens fordon kommer att vara billigare att försäkra. Orsaken är att självkörande bilar anses vara säkrare förare än oberäkneliga människor.
Brittiska tidningen The Telegraph skriver om att bilförsäkringar i landet förutspås att halveras fram till år 2020, i takt med att självkörande bilar blir allt vanligare på vägarna.
Då datoriserade system tar över ratt, gas och broms elimineras vad man kallar ”dålig körning”, vilket står för 90 procent av alla trafikolyckor idag. Enligt branschexperter går utvecklingen så fort att olyckor orsakade av den mänskliga faktorn förväntas vara nästan helt eliminerade de kommande fem åren.
Största anledningen till varför försäkringspremierna kommer att sjunka är att skulden för eventuella skador flyttas från trafikanterna till biltillverkarna, så att bilolyckor blir mer av ett produktansvar.
De första helt självkörande fordonen förväntas börja rulla på brittiska vägar redan 2018.
Diskutera: Kommer försäkringsärenden att bli lättare eller mer invecklade i framtiden tror du?
Då datoriserade system tar över ratt, gas och broms elimineras vad man kallar ”dålig körning”, vilket står för 90 procent av alla trafikolyckor idag. Enligt branschexperter går utvecklingen så fort att olyckor orsakade av den mänskliga faktorn förväntas vara nästan helt eliminerade de kommande fem åren.
Största anledningen till varför försäkringspremierna kommer att sjunka är att skulden för eventuella skador flyttas från trafikanterna till biltillverkarna, så att bilolyckor blir mer av ett produktansvar.
De första helt självkörande fordonen förväntas börja rulla på brittiska vägar redan 2018.
Diskutera: Kommer försäkringsärenden att bli lättare eller mer invecklade i framtiden tror du?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Halverad försäkring? Jo jag tackar, vart skall de få in de förlorade intäkterna någonstans då?
Tror inte en sekund på att försäkringsbolagen halverar försäkringskostnaden för oss bilägare.
Försäkringsärendena kommer inte heller att förenklas för det kommer säkert att finnas kryphål för att slippa betala ut pengar till någon som krockat med en självkörande bil. Blir det en krock så blir det bilägarens eget fel för en självkörande bil kan aldrig krocka, systemet kommer att vara 100% säkert som allt annat elektroniskt/datorstyrt och ersättningen uteblir.
(100% säkra system är en utopi enligt mig)
Vad pratar du om hacken, har du inte läst att det inte går att stjäla bilar som inte har immobiliser? (Ironi)
Tog rätt många år för försäkringsbolagen att erkänna att det faktiskt gick att stjäla bilar med immobiliser, synd om dom stackarna som inte fick ersättning och utpekade för att vara lögnare.
Däremot kanske det är rätt väg att gå för att gynna människor som faktiskt köper lite extra "säkerhet" och betalar för det.
Sannolikheten att den personen skadas samt skadar andra är ju mindre och det borde ju faktiskt återspeglas i premien.
Om man dubblar premien för alla bilar som inte är självkörande har man i praktiken halverat försäkringskostnaderna för de självkörande utan att förlora en sekin!
@Hackenbush
Vadå förlorade intäkter?! Om sannolikheten för en olycka sjunker med mer än 50 % så ökar väl snarare vinsten för bolagen?
Inget system är såklart 100% säkert. Men så länge systemet blir säkrare än oss människor så är det ett bättre system.
Ointressant för gemene man eftersom ingen privatperson kommer att köpa dessa bilar.
Varför lägga ut 400.000 kr på något man kan likställa med förarlös taxi?
Den betalar man ju bara för när man nyttjar den. Då kommer säkert halva bilkostnaden att försvinna.
Kommentar till självkörande bilar. Lika vansinnigt som alla andra förslag som kommer från ingengörer som tjänar miljoner i sitt innovativa arbete. De är så långt borta från medelsvenssons bilbehov att de borde vara på en annan planet. Vad skall Svensson göra som hamnar i en kö med självkörande bilar i. En annan fråga kan frun skicka hem den berusade mannen från festen då han blev för full. Ty bilen kör väl hem själv eller hur och hämtar frun sedan. Vad gör dessa bilar åt alla människor som kört fel och behöver vända eller turister som inte hittar utan kanske vänder på vägen. ingen ögonkontakt med medtrafikanter så man kan hjälpa till i trafiken. Eller blir det en naturlig bortgallring av bilisterna ungefär som mjölkbönderna försvinner 1 om dagen i Sverige, bilisterna eller bilägarna försvinner 1000 om dagen, då blir trafiken säkrare inom en snar framtid. skriver jussiboy.
Det kanske är en stöldförsäkring?
Anti har redan fått en förklaring till detta med försäkringspremierna på testbilarna i Kalifornien i tråden "Tekniska hjälpmedel, bra eller dåligt ?" Men som vanligt är det roligare att upprepa sig själv istället för att ta till sig andras kunskap och information - i alla fall när man är Anti-all-utveckling.
Grundfrågan är och kommer för all framtid att vara: vilken väg ska den självkörande bilen välja? Över landet, inte minst här i Bergslagen, för vi allt oftare berättelser om bilförare som GPS-navigerat och hamnat 'bortitok'. En förares normala självbevarelsedrift eliminerar största delen av GPS-grodorna. Får bilen själv bestämma kommer varje brist i GPS-kartunderlaget, och dom är många, att medföra fordon på oönskade ställen. Vi hade ett typiskt exempel för ett par år sen när en fin tyskregistrerad E-classe har lyckats köra in på en av skogsmaskiner skadad väg som inte hade använts som landsväg sedan ca1870. Snabb kontroll på bilens GPS visade att detta fortfarande är landsväg. Är det troligt att den 'självkörande' bilen kan ta sig ur detta dilemma på egen hand? Den hade hunnit bli ordentligt lackskadad på sidorna av torra grangrenar, så man undrar om den är självputsande eller tom självbättringslackande också??
Jag tror mer på att åka taxi än att åka med självkörande bilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.