Saabs konkursförvaltare är i full färd med att skramla fram så mycket pengar som möjligt ur den svenska biltillverkarens konkursbo. Under slutet av förra året hölls en auktion med några av de överblivna bilarna som lockade till sig intresse från Saabentusiaster.
Några bilar finns dock fortfarande kvar att sälja och de sista bilarna ska nu säljas av auktionsföretaget Kvarndammen på en auktions som pågår mellan den 18 mars och den 3 april.
Det är 78 bilar som nu säljs ut. Vissa av dem existerar bara i ett fåtal exemplar, medan andra började tillverkas utan att hinna ut till försäljning innan konkursen.
Där finns till exempel suven 9-4X som bara har tillverkats i 700 exemplar, 9-5 New SportCombi och 9-5 New Sedan. Dessutom finns bland annat den sista fabrikstillverkade Saab 9-3X.
Den som hoppas på att kunna göra ett riktigt klipp och sedan ge sig ut på vägarna i sin nya Saab riskerar dock att få tänka om. De flesta av bilarna får inte köras i trafiken överhuvudtaget. Dessutom behöver vissa av de andra exemplaren byggas färdigt eller registreras.
En visning av bilarna sker i Wallhamn nu på fredag den 22 mars.
Diskutera: Hur ser du på Saab-auktionen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför säljs bilar som inte är färdigbyggda och registrerade!
Det blir ju att bygga färdigt som ett hobbyarbete.
Men det är en missuppfattning att de inte skulle kunna få registreras och köras på vägen precis som vanligt.
Det påpekades även vid förra försäljningen.
Men det är lite omständligt och måste gå via ett land utanför EU.
Men såna finns ju!
4st Saab 9-5 sportkombis är redan inreggade och godtjända för trafik så det där att det inte går är ju bara blaj, läs mer på saabsunited
de 9-4 or som är för EU ska väl gå att regga in ?
Inga problem om priset är det rätta. Bara att skicka dom till Litauen för "identitetsuppdatering", så kommer de tillbaka med Svenska skyltar, precis som alla andra stulna premiumbilar.
Det borde ju fungera som för övriga bilar eller hur? En bil som är reggad och godkänd i ett EU land måste ju godkännas även i Sverige eller är det andra regler för saabar?
De 4 st 9-5 kombisarna är reggade UTANFÖR Sverige. De kommer aldrig köras med svensk registrering.
Alla bilar som gått på provbilsdispens och/eller saknar COC kan ni glömma att få in i Sverige.
Finns COC och har en EU-spec så borde det kunna gå med lite bankande på transportstyrelsen.
Men det är bara ett par stycken av alla de bilarna där som är såna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.