Bara en av tio som köpte en Chevrolet Impala i USA under förra året valde att betala 195 dollar för att utrusta bilen med en soffa i stället för separata framstolar.
Chevrolet har därför tagit beslutet att slopa den tresitsiga soffan när årsmodell 2014 av Impala rullar av fabriksbandet nästa år. GM:s designchef Clay Dean förklarar:
– Många föredrar skålade säten eftersom de är sportiga, även i modeller som inte är sportbilar. Våra kunder uppskattar också att ha mittkonsolen som en lämplig plats för att förvara sin telefon och andra personliga saker, säger Clay Dean.
Beslutet innebär att soffan förpassas till historieböckerna efter mer än ett sekel i Chevrolets bilar. Första gången soffan syntes till var i tillverkarens första produktionsbil, Series C Classic Six från 1911. Chrysler slutade att sälja soffa fram i sina personbilar 2004 och Ford tog samma beslut förra året.
Den som kör pickup eller någon av Chevrolets större suvmodeller kan dock vara lugn, till dessa bilar kommer soffan att finnas kvar.
Diskutera: Kommer soffan att bli saknad?
Plus: Smidig i stadstrafik, låg skatt, lättkörd.
Minus: Andra hybridsystem är ännu snålare.
Vad nytt? Hybriddrift för lägre förbrukning och utsläpp.
För vem? Stadstrafikföraren.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns lite vemodigt även om jag kan förstå och hålla med argumenten. Men som tur är är soffan kvar i PU/SUV!
Man tänker på alla fina minnen man har av den här fina konstruktionen.
Men det är klart man var ju betydligt yngre då!
Nääää va tråkigt jag har alltid drömt om en sådan bil,,
Min första bil hade hel sittdyna men separata ryggstöd - och rattväxel.. Med tanke på klädselns skick var överdragsklädsel nödvändigt - lite av specialjobb.
Någon fördel? I så fall vid stillastående och mer amorösa sysselsättningar. Under körning ingen alls - om man som jag är uppvuxen med bilbälten.
Denna jänkare har tydligen även helt ryggstöd. Så var det i en som jag åkte i emellanåt. Midjebälten överallt. Bredden gjorde att det gick bra att sitta tre fram - bilen var alltså sexsitsig. Alltså en fördel.
Men helt plan dyna och lika plant ryggstöd där alla måste nöja sig med förarens val av lutning, nej, det är ingen höjdare.
Inget jag kommer att sakna, alltså.
Så mossigt nostalgisk är jag verkligen inte.
I den blev det nog inga barn gjorda!!;-))
Hade en Ford Zephyr 58:a me hel galonklädd framsoffa i rött o vitt,men amorösa övningar gick nästan lika bra i en Reanult Gordini 62:a..... bak förstås !
Trist att soffan försvinner. Det finns inget finare än att nyförälskad, glida fram med i en automatväxlad bil med antingen rattväxel eller knappautomat sittande tätt bredvid flickvännen med höger arm runt hennes kropp.
Ser att en del ondgör sig över att det skulle vara pest att tvingas sitta allt för nära panelen, om föraren är kort, men konceptet med soffa bygger på att bilarna är rymliga. Trånga sportstolar och mittkonsoler som inkräktar är inget för mig som kör sakta i kurvorna och undviker att leka rallyförare på allmän väg.
Helt ofattbart att denna "konstruktion" finns kvar 2012. Men så är det det där tröga Amerika. Sedan återstår några andra "konstruktioner" att avveckla - som avrättning i allmänhet och av minderåriga och utvecklingsstörda i synnerhet, tortyr, koncentrationsläger á la Guantanamo etc.
Det var ju rätt man att yttra sig! Hänvisande till den sista raden! Vad detta nu har med en soffa till framsäte att göra?
Det var ju rätt man att yttra sig! Hänvisande till den sista raden! Vad detta nu har med en soffa till framsäte att göra?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.