Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har tagit fram en sammanställning över verkstäders rätt- och skyldigheter.
– Det är en liten vägledning över vad som är tillåtet respektive otillåtet för alla verkstäder, säger Bosse Ericsson, vd för SFVF.
Trycksaken som SFVF tagit fram ska distribueras till alla verkstäder denna vecka. Informationen riktar sig både till märkesverkstäder och allbilsverkstäder. Mycket av informationen handlar om verkstädernas rätt att få tillgång till nödvändig information från tillverkare och konsumenternas rätt att själva välja verkstad, oavsett om det är märkesverkstad eller inte.
– Det finns ett stort kunskapsbehov bland verkstäderna – man vill veta mer om konkurrensfrågorna, konsumentjuridik och hur branschen ser ut, säger Bosse Ericsson.
Diskutera: Är det bra att tillverkarna måste förse alla verkstäder med möjligheten att serva och reparera alla märken?
– Det finns ett stort kunskapsbehov bland verkstäderna – man vill veta mer om konkurrensfrågorna, konsumentjuridik och hur branschen ser ut, säger Bosse Ericsson.
Diskutera: Är det bra att tillverkarna måste förse alla verkstäder med möjligheten att serva och reparera alla märken?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det förefaller som det finns vissa funderingar över det här.
Punkt 5 och 6 under "Skyldigheter" samt punkt 1 och 2 under "Rättigheter" behöver nog en förklaring.
Är det eller är det inte tillåtet för allbilsverkstäder att utföra garantireparationer?
Eller är det bara jag som fattar dåligt?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.