Senaste tillskottet i Seat-familjen heter Leon X-PERIENCE, en Leon ST Kombi för tuffare tag.
Den som går och väntar på att ryktet om en suv från spanska Seat ska besannas kan få vänta ett tag till. Till salongen i Paris kommer tillverkaren i alla fall med en helt ny version av Leon.
Seat Leon X-PERIENCE är den spanska kusinen i Volkswagen-koncernens senaste tillskott i modellprogrammet. Det har tidigare ryktats om en suv i b-segmentet från Seat men hittills tycks vi få nöja oss med en tilltuffad Leon ST Kombi. Detta är dock en version av kombimodellerna som brukar gå hem i stugorna i Sverige.
Kombin har fått 15 millimeter extra markfrigång samt skräm- och tröskelbreddare i plast. Fram- och bakstötfångarna är nya och i fronten har dimljusen fått kruvljusfunktion. Nya fälgar som mäter 17 tum i diameter har även tillkommit och för dem som önskar finns även 18-tummare att tillgå.
Tvåliters TDI-dieselmotorn med 184 hästkrafter och 380 newtonmeter är den starkaste kraftkällan i Leon X-PERIENCE. Motorn driver den permanenta fyrhjulsdriften från Haldex via en sexstegad DSG-växellåda. Den här uppsättningen ger förbrukningen på 4,9 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 129 g/km, enligt Seat. Snäppet ned därifrån är en turbodiesel på 1,6 liter och 150 hästkrafter. Turboladdade TSI-bensinaren på 2 liter producerar 180 hästkrafter och får samma sexstegade DSG-växellåda i standardutförande. En kombination som förbrukar 6,6 liter bensin per 100 km och ger ett koldioxidutsläpp på 152 g/km.
LED-strålkastare, adaptiv farthållare och autobroms finns som tillval. Bilen kommer att nå de första kunderna i slutet av året.
Diskutera: Tror du att det kommer bli någon suv-modell från Seat?
Kombin har fått 15 millimeter extra markfrigång samt skräm- och tröskelbreddare i plast. Fram- och bakstötfångarna är nya och i fronten har dimljusen fått kruvljusfunktion. Nya fälgar som mäter 17 tum i diameter har även tillkommit och för dem som önskar finns även 18-tummare att tillgå.
Tvåliters TDI-dieselmotorn med 184 hästkrafter och 380 newtonmeter är den starkaste kraftkällan i Leon X-PERIENCE. Motorn driver den permanenta fyrhjulsdriften från Haldex via en sexstegad DSG-växellåda. Den här uppsättningen ger förbrukningen på 4,9 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 129 g/km, enligt Seat. Snäppet ned därifrån är en turbodiesel på 1,6 liter och 150 hästkrafter. Turboladdade TSI-bensinaren på 2 liter producerar 180 hästkrafter och får samma sexstegade DSG-växellåda i standardutförande. En kombination som förbrukar 6,6 liter bensin per 100 km och ger ett koldioxidutsläpp på 152 g/km.
LED-strålkastare, adaptiv farthållare och autobroms finns som tillval. Bilen kommer att nå de första kunderna i slutet av året.
Diskutera: Tror du att det kommer bli någon suv-modell från Seat?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja absolut, alla bilmärken verkar vilja ha en suv i programmet.
Instämmer med Hackenbush.
Men det är en märklig fråga med tanke på vad artikeln handlar om.
En högst aptitlig anrättning i det segmentet.
Vet inte riktigt vad man ska tycka om det här.
Visst är det kul att Seat breddar programmet och erbjuder en kombi med lite extra plast och högre markfrigång.
Och den är onekligen snygg att titta på.
Men frågan är om man inte dödar lite av känslan i märket genom att erbjuda allt.
Det finns ju redan bra skogsmullar i VW familjen, en till känns lite....meningslöst.
Seat har tydligen kruvljus och detta kan mycket väl vara en hit som ger försäljningsfördelar,detta kombinerat med skrämbreddare.
PISA..
15 mm var inte mycket att skriva hem om ;) Men rätt okej anrättning ändå. Håller med Benny lite dock - passar inte riktigt Seats image.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.