Nästa artikel
Seat Leon Cupra – rapport från provkörningen
Direktrapport

Seat Leon Cupra – rapport från provkörningen

Publicerad 18 februari 2014 (uppdaterad 19 februari 2014)
En spansk familjeracer med minst 265 hästkrafter – kan det vara något? Vi rapporterar från provkörningen av Seat Leon Cupra.

Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig på racerbanan Castelloli utanför Barcelona för att provköra den mest kraftfulla varianten av spanska Seat Leon – Cupra.

– Den bygger på samma plattform som Golf och är ett mellanting mellan Golf GTI och Golf R när det gäller specifikationer. Den är starkare än Golf GTI men inte lika stark som Golf R och till skillnad från Golf R är den framhjulsdriven. Den är alltså inte riktigt högst på skalan i koncernen, men det är Seats tuffaste bil, säger Calle Carlquist.

Första intrycket?
– Första intrycket är bra. Jag har kört några varv på banan och Leon går riktigt fint. Kraftfull motor, bra drivning och säker väghållning. Enkelt uttryckt har bilen en Haldex-diffbroms fram som portionerar kraften mellan drivhjulen. Trots hög effekt når kraften ned i backen riktigt bra.

Vad kommer bilen att kosta?
– Till Sverige kommer Cupra enbart med femdörrarskaross och två motorutföranden, ett på 265 hk och ett på 280. Den första kostar från 269 900 kronor, den senare från 282 900 kronor. Det är mycket pulver för pengarna.

När kommer den till Sverige?
– I april.

Läs hela provkörningen av Seat Leon Cupra i ett kommande nummer av Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om nya Seat Leon Cupra?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-18 20:27
VW Polo 2012

Klart snygg! Förutom nedre grillen.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-18 20:44
Roger Skagerström

Ja det känns som de tagit bort lite för mycket material för gallren fram. Nedre gallret borde slutat under regplåten.

Men den är överlag mycket snygg tycker jag :P Första Seaten sedan gamla "gula" Cupra R'en som väcker habegär :p

#3 • Uppdaterat: 2014-02-19 10:53
IngoS

OT. Kul med återimporten av ordet "Pulver" från tysk motorpress i betydelsen krut. Användes i Sverige i denna betydelse på 1500-talet men utkonkurrerades sedan av "krut".

#4 • Uppdaterat: 2014-02-19 15:57
saabnisse

Jag tycker att det är för mycket obefogade veck kors och tvärs, här och där.
Sedan håller jag med om nedre grilldelen som ser ut som en parodi på en Lexus (som ju är en parodi på sig själv ;-)).

#5 • Uppdaterat: 2014-02-20 20:25
Saslam

Som vanligt med moderna såkallade prestanda bilar
Så väger den väl lika mycket som månen

#6 • Uppdaterat: 2014-02-20 21:06
Minimats1

Saslam
Den är 150 kilo lättare än föregångaren. Så speciellt tung är den inte dessutom har den en mekanisk diffbroms fram och det går även att ställa in stötdämpare, gasrespons och styrning hur man vill att det ska vara. Fast är inte VW Golf GTI ett bättre köp? Trots att den bara har 230 hk.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-21 08:08
Saslam

1525 kg för en bil i golf klassen =tung så -150kg är
Visserligen bra bantat men fortfarande tung inte konstigt man
Behöver 265 hk för 6,2 -100kmh
Ordspråket lyder trimma är silver men lätta är guld

#8 • Uppdaterat: 2014-02-22 11:24
duccedriver

Ja, tung är den, men det väger att styva upp chassi och kaross, om man inte använder svindyra material eller tar bort utrustning , men då hade ju bilen inte varit för samma kundkrets!

#9 • Uppdaterat: 2014-02-23 18:17
Roger Skagerström

Ang 0-100 så är det oerhört få FWD-bilar som gör det under 6 sekunder, oavsett hästkraftantal och vikt. En av få riktigt mätbara nackdelar med FWD.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.