Seat Leon har nu utsetts till Årets Bil i den brittiska tävlingen ”2013 Auto Express New Car Awards”. Dessutom vann den också i kompaktbilsklassen, över bland andra Skoda Octavia och Volkswagen Golf.
Steve Fowler, chefredaktör på tidningen Auto Express som ansvarar för tävlingen, motiverar Seat Leons seger:
- Nya Leon är en briljant mångsidig bil som erbjuder utrymme, kvalitet, bra ekonomi och massor av stil. Du behöver bara titta på bilarna som Leon vann över för att se hur bra den är.
I den europeiska tävlingen Årets Bil, där Vi Bilägare sitter med i juryn, var det Volkswagen Golf som utsågs till segrare 2013.
Diskutera: Håller du med om att Seat Leon är en vinnare?
City Car: Skoda Citigo
Supermini: Ford Fiesta
Compact family car: SEAT Leon
Family Car: Mazda 6
Five-seat MPV: Ford B-MAX
Seven-seat MPV: SEAT Alhambra
Estate Car: Skoda Octavia Estate
Crossover: Mazda CX-5
Compact SUV: Range Rover Evoque
Large SUV: Hyundai Santa Fe
Hot Hatch: Ford Fiesta ST
Convertible: Volkswagen Beetle Cabriolet
Coupe: Porsche Cayman
Roadster: Porsche Boxster
Pick-up: Volkswagen Amarok
Compact Executive Car: BMW 3 Series
Executive Car: BMW 5 Series
Luxury Car: Range Rover
Performance Car: Toyota GT 86
Green Award: Vauxhall (Opel) Ampera
Design Award: Range Rover
Driver Power Award: Lexus
Hall of Fame: Ian Robertson, BMW
Safety Award: Volvo V40
Van of the Year: Ford Transit Custom
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite udda val, onekligen.
Men tar man hänsyn till priset, så... En Golf light.
Ja, är den årets bil så har den självfallet vunnit även i sin klass.
En kommentar i stil med Bengt Bedrups odödliga: "Matchen slutade noll - noll. Periodsiffrorna var noll - noll, noll - noll och noll - noll."
Lite förvånande att man inte premierar säkerhets-system som t ex autobroms. Om jag kommer ihåg rätt så är just Leon den enda av kusinerna Golf/Octavia/Leon som saknar just dessa säkerhetssystem.
Att totalsegraren även vinner sin klass, är säkert en självklarhet för många. Dock tror jag det är att något överskatta oss här sig befinnande läsare, om man tror att alla kan räkna ut det. (Denna slutsats drar jag av hur kommentarerna ibland slingrar sej fram.)
Leon FR var ju nog en härlig bil att ratta! Lite hård chassi men nog fungerade den väldigt fint! Styrkänslan var enormt mycket bättre än tex. i en vanlig ny Golf och gillar själv inredningen i Leon bättre. Har dock inte testat Golf GTI ännu heller. :(
Nu är nog skillnaden mellan Leon och Leon FR gissningsvis ungefär lika stor som mellan en standard Golf och en Golf GTI och det var väl den vanliga Leon som ansågs bäst i klassen... Så bered dig på en intressant körupplevelse när du får testa nya Golf GTI, Peugo...:)
OT: mcregor, har märkt att jag oftast gillar Skoda/Seats egenskaper bättre än VW:s. Styrningen är ofta snabbare i Skoda, tex. Rapid var förvånansvärt bra att köra bara man glömde inredningen och den skitdåliga sitsen. Gillade faktiskt den bättre än nya Golf också. Alla har inte samma smak och det är väl tur det för biltillverkarna? :D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.