En crossover ska se ut på ett visst sätt. Sidofönsterlinjen ska slutta nedåt från taket och gå över i en vass böjning framåt. Jämför Seat IBX med lika färska Mazda Minagi Concept och Ford Vertrek.
Med en längd på 4,26 meter hamnar IBX mitt ditt ormbo av europeiska ormboet av crossovermodeller. Seat skriver själva under på floskeln att bilen passar ”en aktiv livsstil i världens alla storstäder.”
IBX är en uppföljning på sportcoupén IBE. Drivlinan är således av hybridtyp. Eldrift med nollutsläpp i stadsmiljön och ett omfattande utbud av förbränningsmotorer för landsvägskörning.
– Med IBX visar vi återigen på hur intensivt vi arbetar med att förnya Seats varumärke och vår vilja att driva utveckling med sikte på framtiden, säger Seats vd James Muir.
– IBX representerar på ett perfekt sätt allt det som Seats varumärke står för – unik design och ungdomlig energi och dessutom en enastående hållbar utveckling tack vare hybriddriften. Det återstår för oss att fatta beslut i saken men vi kan absolut se IBX som ett framtida tillskott till vår produktportfölj.
Det är däremot ingen dum gissning av IBX får en kaross med fyra dörrar den dagen den går i produktion.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har nu haft en Seat, den första och den sista... Den har inte ens gått 7000 lugna mil, katalysatorn har gått sönder, EGR-ventilen likaså, och nu har jag fått byta motorn... skräp. Nu blir det japanskt.
Bra Gustav A! Hälsa "Återkalle" så mycket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.