Seat Ibiza fyller 30 år, ingen jubileumsmodell är utlovad men Seat har i alla fall ordnat lite bilder för Seat-älskarna.
Teo García, ingenjör på Seat, berättar att Ibizan utvecklades för dåtidens typiska familj, två vuxna och två barn. Den skulle vara praktisk som stadsfordon men ändå gå att använda för utflykter och semestrar. García, som deltagit i utvecklingen av alla fyra generationer Ibiza berättar också om utvecklingen av teknologin sedan den första Ibizan.
– Då ritades bilen upp för hand på papper, i full skala. Nu använder vi virtuella 3D-skärmar och kan göra förändringar på bara någon sekund, men förr var det väldigt hantverksmässigt och även små förändringar orsakade stor huvudvärk, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?
– Då ritades bilen upp för hand på papper, i full skala. Nu använder vi virtuella 3D-skärmar och kan göra förändringar på bara någon sekund, men förr var det väldigt hantverksmässigt och även små förändringar orsakade stor huvudvärk, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är inne på min 3;e Seat, och andra Ibiza.
Har alltid gillat designen som sticker ut mer än tex syskonet Polo.
Fördel, lite billigare
Nackdel, det känns att den är billigare i materialval och kvalitetskänsla
Hade Seat Sverige sneglat lite på Seat UK och deras lite mer aggresiva marknadsföring samt val av modeller som tas in så hade nog Seat snott åt sig ännu mer marknadsandelar.
Varför inte ta in 1,4 ACT motorn som säljs i UK i FR utförande på Ibizan (med manuell låda) smygsport och snålsport.
Första Ibizan jag blev hookad på var en limegrön ibiza GTI.
Det som var smolket i bägaren då var avsaknaden av sidolister som enligt alla gjorde bilen till ett dåligt vad då dörruppslag kommer döda glädjen i min nya bil rätt fort.
Dock blev det ingen limeggrön ibiza, utan en något motorsvagare modell, dock utan sidolister och en besatthet att leta parkeringar utan risk för dörruppslag.
Rätt itnressant att se att fler tillverkare anammat denna snygga men riktigt osmarta design.
År 2000 övertalade vi pappa att köpa en ny bil istället för att harva på med bättre begagnade bilar som kostade en förmögenhet i reparationer (eftersom vi inte lagade bilen själva). Det blev slutet på vår tid med Saab i familjen, och det var så "GEPen" gjorde entré i vårt hem (vi kallade den så på grund av bokstäverna i registreringsnumret). Den innebar inte bara ett trendbrott för pappa, som inte behövde lämna ifrån sig bilen för svårare reparationer än vanlig service, byte av hjullager bak (som lätt tog slut) och krånglande spolare.
Det var också den bilen jag övningskörde privat med när jag tog körkort (körde också på körskola). Det var en utmärkt övningsbil. Lite bullrig på 90-100 och 110-väg men pålitlig och med alerta och samtidigt trygga köregenskaper. Gjorde man tok så gick det på tok men det gick också lätt och smärtfritt att "hämta hem" bilen.
Kändes nästan aldrig trött eller seg trots att vi hade lilla 60 hk-motorn. Skulle någon gång i mitt liv vilja köra samma bilmodell (generation 2) fast med 100 hk-motor...
Så visst är det en 30-åring med ett speciellt fack i mitt hjärta ni uppmärksammar.
Jag tycker Seat kan bygga någon av alla sina prototyper som tagit fram genom åren som en 30års jubileumsmodell.
Som Seat Tango
http://www.diseno-art.com/encyclopedia/concept_cars/seat_tango.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.