Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig i Barcelona för att stifta bekantskap med den ansiktslyfta versionen av Ibiza Cupra.
– Det här är alltså Seats lilla busbil, den spanska motsvarigheten till Volkswagen Polo GTI och Skoda Fabia RS. Och precis som vanliga Ibiza har den uppdaterats utvändigt och även om 1,4-litersmotorn på 180 hästar med turbo och kompressor är samma maskin som tidigare accelererar den till 100 km/tim på 6,9 sekunder, tre tiondelar snabbare än förut.
– Den har också blivit snålare och ska enligt bränsledeklarationen nöja sig med 5,9 l/100 km. Den siffran ska man dock ta med en nypa salt och köper man den här bilen gör man det inte för förbrukningens skull.
Första intrycket?
– Det är att Ibiza Cupra trivs när det går fort, då kommer det hårda chassit till sin fulla rätt. Samtidigt har Seat gjort chassit aningen mjukare jämfört med tidigare och nu går det faktiskt att åka någorlunda bekvämt.
Är den kul att köra?
– Ja, det är den. Styrningen är lätt och följsam och tack vare den elektroniska diffbromsen minimeras understyrning.
– Man kan dock ha i åtanke att Seat rekommenderar 98 oktan och det är med det bränslet effekten och prestandasiffrorna räknas på. Om man vill få ut allt av Ibiza Cupra blir det dyra besök på macken.
När kommer den till Sverige?
– Den går att beställa redan nu och den kostar från 199 900 kronor, vilket är mer än 10 000 kronor billigare än tidigare.
Läs provkörningen av Seat Ibiza Cupra i Vi Bilägare nummer 3/2013. Tidningen utkommer i butik den 26 februari.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza Cupra?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.