Förutom offroadkörning i öknen är den laglig att framföra på vanliga vägar också.
Zarooq Motors, baserade i Förenade Arabemiraten, har tagit fram ett fordon för välbeställda förare, vars körmönster består av sanddyner och asfalterade stadsgator.
SandRacer 500 GT är en bakhjulsdriven, tvåsitsig supersportbil som väger 1300 kilo. Motorn är en mittplacerad 6,2-liters V8 som producerar 525 hästkrafter och ett vridmoment på 660 Newtonmeter. Fjädringsvägen är 45 centimeter och när det ska köras rejält tufft i terrängen går den bakre diffusorn att plocka bort.
Bilen är framtagen tillsammans med spanska motorsportföretaget Campos Racing. Kolfiberkarossen är byggd i Belgien och interiörens läder kommer från Tyskland. Bilarna produceras förutom i Förenade Arabemiraten också i Monaco.
– Vi vill vara nära våra rötter i öknen, men också nära våra kunder och strategiska partners i Europa, säger Zarooq Motors chef, Mohammed Al Qadi.
Till en början tilverkas 35 exemplar. Beställningar är redan lagda och ägarna får sina bilar levererade i slutet av detta år. Prislappen startar på motsvarande 3,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Zarooq SandRacer 500 GT?
SandRacer 500 GT är en bakhjulsdriven, tvåsitsig supersportbil som väger 1300 kilo. Motorn är en mittplacerad 6,2-liters V8 som producerar 525 hästkrafter och ett vridmoment på 660 Newtonmeter. Fjädringsvägen är 45 centimeter och när det ska köras rejält tufft i terrängen går den bakre diffusorn att plocka bort.
Bilen är framtagen tillsammans med spanska motorsportföretaget Campos Racing. Kolfiberkarossen är byggd i Belgien och interiörens läder kommer från Tyskland. Bilarna produceras förutom i Förenade Arabemiraten också i Monaco.
– Vi vill vara nära våra rötter i öknen, men också nära våra kunder och strategiska partners i Europa, säger Zarooq Motors chef, Mohammed Al Qadi.
Till en början tilverkas 35 exemplar. Beställningar är redan lagda och ägarna får sina bilar levererade i slutet av detta år. Prislappen startar på motsvarande 3,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Zarooq SandRacer 500 GT?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kan denna lilla sandloppa vara värd 3.8 miljoner? Den ser dessutom felmonterad ut. Dörrarna ser ut att vara till någon annan bil, Bakdelen på dörren passar inte in i linjen med bakskärmen. Nä fy fasen.
Hacken
Jag tror du fattat fel. Dem som har råd med sån här vill ha lyx och flärd när de spinner runt i öknen. Förmodligen har de X antal lyx och supersportbilar ifall de vill fröjda sinnet med snygg design.
Faktiskt, att ska det va så ska det va ordentligt! Den här bilen är så maskulint vulgär att hade jag äckligt mycket pengar så ville jag ha en bara för att reta upp folk.
Usch! Det finns bättre sätt att göra av med sina pengar även om man har för mycket av dom.
Finns väl bara ett land som ser total avsaknad av god smak som något positivt. Ryssarna kommer att älska den !
Undrar om man kan få inredningen i Rött krokodilskinn med lila sömmar ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.