Lågkonjunktur, höga räntor och borttagen elbilsbonus är anledningarna till att försäljningen av nya bilar hamnade på den lägsta nivån på tio år, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
Totalt sett sjönk bilförsäljningen under 2024 med sju procent, och antalet nyregistrerade elbilar minskade med hela 16 procent jämfört med året innan.
Laddhybriderna ökade däremot marginellt, med tre procent.
”Elbilarnas marknadsandel minskade, men är fortfarande populärare än andra biltyper”
Det räcker dock inte för att sänka utsläppen – faktum är att snittutsläppen från nyregistrerade bilar ökade från 61 till 64 gram koldioxid per kilometer.
– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Elbilarnas marknadsandel minskade från knappt 39 till 35 procent, men är fortfarande populärare än andra biltyper. Både laddhybrider, bensin- och hybridbilar utan laddkontakt ökar sin marknadsandel medan dieselbilar fortsätter backa.
Den populäraste nya bilmodellen blev återigen Tesla Model Y. Avståndet till tvåan, Volvo XC60, blev 3 301 bilar.
I övrigt har Volvo ett fast grepp om bilmarknaden. Totalt registrerades nästan 47 000 Volvobilar, en ökning med 14 procent och betydligt fler än Volkswagen på andra plats. Men Volvo är starkt beroende av företagskunder – bara 17 procent av försäljningen går till privatpersoner, jämfört med 45 procent för Tesla.
Antal nyregistrerade bilar 2024 samt förändringen mot 2023 i procent.
- 1. Tesla Model Y: 18 293 (11%)
- 2. Volvo XC60: 14 992 (29%)
- 3. Volvo EX/XC40: 8 060 (–41%)
- 4. Volvo EX30: 7 100 (ny)
- 5. Volvo S/V60: 7 054 (29%)
- 6. Toyota RAV4: 5 100 (–13%)
- 7. Volkswagen ID.4: 4 989 (–55%)
- 8. Kia Ceed: 4 977 (2%)
- 9. Polestar 2: 4 245 (17%)
- 10. Kia Sportage: 3 956 (–20%)
Källa: Mobility Sweden
Antal nyregistrerade bilar 2024 samt förändringen mot 2023 i procent.
- 1. Tesla Model Y: 18 293 (11%)
- 2. Volvo EX30: 7 100 (ny)
- 3. Volvo EX/XC40: 6 165 (–33%)
- 4. Volkswagen ID.4: 4 989 (–55%)
- 5. Polestar 2: 4 245 (17%)
- 6. Skoda Enyaq: 3 841 (–39%)
- 7. Tesla Model 3: 3 477 (15%)
- 8. Volvo EC/C40: 3 439 (3%)
- 9. Volkswagen ID.7: 3 376 (ny)
- 10. Audi Q4 e-tron: 2 569 (–42%)
Källa: Mobility Sweden
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (44)
- 2025-01-03 16:29 Saab: Ja, helt rätt.
- 2025-01-03 12:36 Nu får det vara slut på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.