Nästa artikel
Säljstart för nya Passat
Nyheter

Säljstart för nya Passat

Publicerad 12 juni 2019 (uppdaterad 12 juni 2019)
Orderböckerna för Volkswagen Passat har öppnat, så här mycket kostar de olika utförandena.
I februari fick sig Passat en medelåldersuppdatering och Vi Bilägare rapporterade från presentationen. Då kunde vi rapportera att nya Passat handlar om en lättsam designuppdatering, en ny laddhybrid och ett överlag genomarbetat motorutbud. Nu har orderböckerna öppnat och några av prislapparna tillkännagetts.

Tyvärr finns inget pris på laddhybriden än, det dröjer till juli, men i sitt grundutföranden 1,5 TSI 150 EVO med manuell låda landar prislappen på 319 900 kronor. Det nya motoralternativet 2,0 TSI 190 DSGGT kostar 348 700 kronor och dieseln 2,0 TDI 150 EVO DSG kostar från 339 800 kronor.

− Passat har genom historien varit en av svenskarnas allra populäraste bilmodeller. Vi är nu mycket glada över att öppna orderböckerna för den nya versionen som ger en ännu bekvämare, ännu säkrare och ännu mer uppkopplad färd. Våra förväntningar är höga på att Passat behåller ställningen som en riktig favorit hos svenska bilköpare och tjänstebilsförare, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Kompletta cirkapriser hittar du nedan. Premiären för nya Passat hos svenska återförsäljare blir i september. Klicka här för att bygga din egen Passat.

Diskutera: Vad tycker du om Passats prissättning? 

Rekommenderade cirkapriser − Passat Sportscombi och Alltrack:

  • 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 319 900 kronor (släpps i början av juli)
  • 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 339 800 kronor (släpps i början av juli)
  • 2,0 TSI 190 DSG GT: från 348 700 kronor (nytt motoralternativ)
  • 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 339 800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli)
  • 2,0 TDI 190 DSG GT: från 348 700 kronor
  • 2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT: från 348 700 kronor
  • 2,0 TDI 240 GTS: från 424 900 kronor
  • GTE (laddhybrid): pris ej officiellt (släpps i början av juli)
  • Alltrack 2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT: 
    från 348 700 kronor (kampanjpris, ordinarie pris: från 363 700 kronor)
  • Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 4MOTION GTS: från 439 900 kronor
  • Alltrack 2,0 TSI 272 DSG 4MOTION GTS: från 439 900 kronor

Rekommenderade cirkapriser − Passat sedan:

  • 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 309 900 kronor (släpps i början av juli)
  • 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 329 800 kronor (släpps i början av juli)
  • 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 329 800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli)
  • GTE (laddhybrid): pris ej officiellt (släpps i början av juli)
Standardutrustning

Följande utrustning är nu standard:

  • LED-strålkastare
  • Fotgängarigenkänning
  • Lane Assist
  • Traffic Jam Assist
  • Emergency Assist (ej TSI 150 manuell)
  • Emergency Steering Assist
  • Kapacitiv ratt (beröringskänslig)
  • Navigation Composition Media 8”
  • Trådlös App-Connect
  • Partikelfilter till alla motorer
  • Volkswagen We − Car-Net Security & Service + Guide & Inform, 3 år

Utöver ovanstående är Alltrack-versionen standarutrustad med 18” lättmetallfälgar och Alltrack GTS har dessutom Läder Nappa som standard.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-12 10:03
saabnisse

Nu är ju utgångspriserna inte så mycket att gå efter, om man plockar på det som de flesta anser nödvändigt ökar priset ganska kraftigt.
Jag utgick från en 2.0 TSi 190 DSG GT för 348700:- och den steg till 415700:- om man behöver drag och komfortstolar och lite annat smågodis, en del önskvärt, en del påtvingat!
Det märkliga är, i sedvanlig VAG-anda, att det inte går att få elektriskt infällbara backspeglar i kombination med komfortsäten!
Vad är det som hindrar den kombinationen?

#2 • Uppdaterat: 2019-06-12 10:56
Hackenbush

Instämmer, Passat är en trevlig bil men alldeles för dyr för att det skall vara ett alternativ för mig.

#3 • Uppdaterat: 2019-06-12 18:10
Optimus

Prissatt för att kunna kvala in som förmånsbil, men det är inget pris för vanliga-Svensson längre. Tror de får satsa på Golf istället.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-12 20:07
saabnisse

Det dyker snart upp paketutrustade modeller till betydligt trevligare priser.
Problemet brukar bara vara att paketen inte alltid passar så bra,

#5 • Uppdaterat: 2019-06-14 20:11
Axa

Hade en Passat -06 som var trevlig att köra, kanske lite obalanserad och upplevdes som ”framtung”. Tycker inte den nya Passaten är värd sitt pris och det finns fullgoda alternativ för billigare peng.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.