Euro NCAP har utsett vilka bilar som klarat sig bäst i förra årets krocktest utifrån biltyp.
Volvo XC90 vann i kategorin bästa stora suv och kammade även hem bästa helhetsbetyg av alla testade bilar 2015.
Bästa lilla suv blev Mercedes-Benz GLC. I kampen om bästa stora familjebil blev det oavgjort i delmomenten mellan Jaguar XE och Toyota Avensis. Jaguaren fick ändå ses som vinnare i duellen, då den har all säkerhetsutrustning som standard. Bästa lilla familjebil blev Infiniti Q30, som hade ett av de bästa resultaten i delmomentet fotgängarskydd av alla testade bilar under året.
När det gäller små MPV:er åker familjen säkrast i en Volkswagen Touran och Ford Galaxy vann kategorin bästa stora MPV. Fajten om säkraste kompaktbil vanns av Honda Jazz.
I år fokuserade Euro NCAP i sina tester mycket på cabrioleter, en kategori som tidigare haft relativt blygsamma siffror i krocksäkerhet. Ingen av de testade bilarna fick full pott med fem stjärnor men roadstern Mazda MX-5 klarade fyra stjärnor och blev klassvinnare.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Bästa lilla suv blev Mercedes-Benz GLC. I kampen om bästa stora familjebil blev det oavgjort i delmomenten mellan Jaguar XE och Toyota Avensis. Jaguaren fick ändå ses som vinnare i duellen, då den har all säkerhetsutrustning som standard. Bästa lilla familjebil blev Infiniti Q30, som hade ett av de bästa resultaten i delmomentet fotgängarskydd av alla testade bilar under året.
När det gäller små MPV:er åker familjen säkrast i en Volkswagen Touran och Ford Galaxy vann kategorin bästa stora MPV. Fajten om säkraste kompaktbil vanns av Honda Jazz.
I år fokuserade Euro NCAP i sina tester mycket på cabrioleter, en kategori som tidigare haft relativt blygsamma siffror i krocksäkerhet. Ingen av de testade bilarna fick full pott med fem stjärnor men roadstern Mazda MX-5 klarade fyra stjärnor och blev klassvinnare.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där med bäst i test misstolkas praktiskt taget alltid till att var BÄST överhuvudtaget av alla.
Den bästa bilen kanske man inte testat...
Det är ett faktum man inte upplyser om.
Oberoende bedömning ? ? ?
Dyrbar teknik och Tyska bilar ligger på topp hos NCAP, i ett försök att premiera bilindustrin och höja bilpriserna för köparna.
Snart är det förbjudet för nya körkortstagare att köra 10 - 15 år gamla Bilar, de som tar körkort i dag klarar inte av att framföra fordon utan tekniska hjälpmedel.
De som ligger bakom NCAP har kostat samhället enorma kostnader, med sin poängbedömning av nya fordonen.
Att inte beräkna beräkna den verkliga bränsleåtgången / mil, efter hur dom drar vid normal körning efter väg säger en del hur NCAP arbetar.
Kommer de förarlösa bilarna så kommer NCAP att ge dessa 100 poäng, och de äldre bilarna lagförslås väl förverkade av Staten.
Strafflägg alla som konstruerar vägar och infrastrukturen, i förhållande till olyckor och kostnader och Nollpunkten kommer rusande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.