Framför allt visar däcktillverkaren Goodyears undersökning att många bilförare kör med slitna däck. Ungefär en av tio (12 procent) kör på däck som har mindre mönsterdjup än 3 millimeter, med längre bromssträckor och ökad risk för vattenplaning som resultat. Att köra med mönsterdjup under 1,6 millimeter är olagligt i Sverige.
Bilförare i Europa är dåliga på att kontrollera lufttryck och mönsterdjup, två av tio minns inte när de senast kontrollerade mönsterdjupet och fyra av tio kan tänka sig att åka på en lång bilresa utan att kolla lufttrycket.
Stressade och trötta förare
Över hälften av bilförarna vill få ut så mycket som möjligt av sina däck genom att köra så långt som möjligt på dem, trots säkerhetsriskerna.
– Slitna däck gör att bilen förlorar väggrepp, broms- och kurvtagningsförmåga och kan därför bli en trafikfara. Dessutom blir bränsleekonomin lidande, säger Tina Thörner, kartläsarprofil och ambassadör för trafiksäkerhet på Goodyear, i ett pressmeddelande.
Undersökningen visar också att en av tre bilförare kör stressade. Dessutom kör en av fyra när de är trötta trots att trötthet i trafiken enligt forskning vid Statens väg- och trafikforskningsinstitut är lika farligt som alkoholpåverkan och orsakar var fjärde trafikolycka i Sverige.
Enligt undersökningen, som bygger på svar från 5 500 europeiska bilförare, kör en tredjedel av förarna i över fem timmar utan att ta 30 minuter rast. Två procent läser sin e-post på mobilen när de sitter bakom ratten.
Diskutera: Har du kontrollerat däcken inför semesterresan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det finns alltid idioter, bara kolla på Svenska vägarna dagen innan midsommarhelgen tex så kör folk som djur och har säkert för sig diverse saker framför ratten, sen är allt relativt, sitter man i en gammal fullpackad Mazda 323 och kör i 5timmar är det inte riktigt samma sak som att åka ny Bmw 5-serien men pause bör man ta efter 2-3timmar i alla fall så man får sträcka på benen och ta en bit mat/dryck.
Mycket mer beror det på föraren.
Gubben som har råd men en ny 5-serie klarar sig förmodligen sämre än ynglingen i den överlastade Mazdan om dessa två bytte plats...!?
Sen är 5 timmar är för länge.
Se det som en vanlig arbetsdag.
Kör MAX 4 h och vila efter det.
Men hur länge man bör vila är högst personligt...
Är man sen så trött att man inte kan köra så stannar man och sover, allt annat är rysk roulette.
Kolla däcktryck och reservhjul (om du har ett) innan resan!
Trots att buller tröttar, så finns det det inget värre sömnpiller än en tyst komfortabel storbil. (Typ BMW 5- eller 7 serie.) Kört Bottenviken runt i en "ur-koja". I den somnar man inte. Gokart liksom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.