Euro NCAP har kraschat bilar igen. Den här gången var det Skoda Kodiaq, Mini Countryman, Nissan Micra och Suzuki Swift som sattes på prov.
Euro NCAP har publicerat resultaten från senaste krocktestomgången. Samtliga bilar klarade sig bra i själva kollisionsmomenten, men det var i delmomentet förarassistans som de stora skillnaderna framträdde. Skoda, som utrustar alla Kodiaq på den europeiska marknaden med autobroms som upptäcker både andra fordon och fotgängare, får fem stjärnor av fem möjliga. Även Mini Countryman gjorde bra ifrån sig i testerna och tilldelades fem stjärnor i slutbetyg.
Småbilarna Nissan Micra och Suzuki Swift fick varierande betyg, beroende på säkerhetsutrustnig. Med standardutrustning fick Nissan Micra fyra stjärnor och med säkerhetspaket blev det full pott. Micra har autobroms som standard men det var tillvalet filhållningsassistent som krävdes för att få fem stjärnor. Denna så kallade intelligenta filbytesvarnare som styr tillbaka bilen om den vinglar ur kurs är dock standard i Sverige och finns redan på grundnivån Visia.
Suzuki Swift å sin sida fick tre stjärnor i standardutförande och fyra stjärnor med säkerhetsutrustning. Det ska tilläggas att radarbaserad autobroms och adaptiv farthållare ingår i alla bilar som säljs i Sverige, men inte i Europa och det var därför som NCAP:s krocktestare inte var helt nöjda med Swift i grundversion och bara gav den tre stjärnor. Även med all säkerhet inkluderad missade Swift en stjärna och det var till viss del på grund av att bilen inte bromsar automatiskt för fotgängare i vägen. På den svenska marknaden går det att köpa till Inclusivepaketet för 17.000 kronor som bland annat innehåller kamera- och laserbaserade säkerhetssystemet Dual Sensor Brake Support, vilket bromsar automatiskt för gående på kollissionskurs med fordonet.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Småbilarna Nissan Micra och Suzuki Swift fick varierande betyg, beroende på säkerhetsutrustnig. Med standardutrustning fick Nissan Micra fyra stjärnor och med säkerhetspaket blev det full pott. Micra har autobroms som standard men det var tillvalet filhållningsassistent som krävdes för att få fem stjärnor. Denna så kallade intelligenta filbytesvarnare som styr tillbaka bilen om den vinglar ur kurs är dock standard i Sverige och finns redan på grundnivån Visia.
Suzuki Swift å sin sida fick tre stjärnor i standardutförande och fyra stjärnor med säkerhetsutrustning. Det ska tilläggas att radarbaserad autobroms och adaptiv farthållare ingår i alla bilar som säljs i Sverige, men inte i Europa och det var därför som NCAP:s krocktestare inte var helt nöjda med Swift i grundversion och bara gav den tre stjärnor. Även med all säkerhet inkluderad missade Swift en stjärna och det var till viss del på grund av att bilen inte bromsar automatiskt för fotgängare i vägen. På den svenska marknaden går det att köpa till Inclusivepaketet för 17.000 kronor som bland annat innehåller kamera- och laserbaserade säkerhetssystemet Dual Sensor Brake Support, vilket bromsar automatiskt för gående på kollissionskurs med fordonet.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Bilarnas krockbetyg
Skoda Kodiaq: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92 %
Skydd av barn: 77 %
Fotgängarskydd: 71 %
Förarstödsystem: 54 %
Mini Countryman: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 90 %
Skydd av barn: 80 %
Fotgängarskydd: 64 %
Förarstödsystem: 51 %
Nissan Micra*: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 91 %
Skydd av barn: 79 %
Fotgängarskydd: 79 %
Förarstödsystem: 72 %
Suzuki Swift*: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 88 %
Skydd av barn: 75 %
Fotgängarskydd: 69 %
Förarstödsystem: 44 %
* = med säkerhetspaket, standard i Sverige.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.