Tyska bilistorganisationen ADAC har avslöjat en säkerhetslucka i BMW-systemet Connected Drive. Felet ska nu vara åtgärdat av BMW.
Säkerhetsluckan som ADAC hittade innebar att man med hjälp av en mobiltelefon bland annat kunde låsa upp bilar som var kopplade till systemet. BMW ska nu ha åtgärdat felet, åtminstone i bilar som används regelbundet, genom att trådlöst förbättre systemets kryptering. Totalt berörs 2,2 miljoner bilar varav 25 000 i Sverige, det vill säga alla nya BMW sålda mellan juli 2013 och december 2014.
Motormännen har frågat Michael De Geer på BMW i Sverige hur man kan se om bilen blivit åtgärdad:
– Samtliga bilar som varit i regelbunden trafik under senare tid är uppdaterade. Det är alltid möjligt att gå in i sin bils Connected Drive-meny och avropa aktuell status. Alternativt kan man ringa BMW Group Sveriges kundservice på 020-22 82 00, säger Michael De Geer till Motormännen.
Diskutera: Litar du på säkerheten i uppkopplade bilar?
Motormännen har frågat Michael De Geer på BMW i Sverige hur man kan se om bilen blivit åtgärdad:
– Samtliga bilar som varit i regelbunden trafik under senare tid är uppdaterade. Det är alltid möjligt att gå in i sin bils Connected Drive-meny och avropa aktuell status. Alternativt kan man ringa BMW Group Sveriges kundservice på 020-22 82 00, säger Michael De Geer till Motormännen.
Diskutera: Litar du på säkerheten i uppkopplade bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag misstänker att sådana här saker blir allt vanligare... Snart måste man ha installerat brandvägg, virusskydd och skydd mot malware i dator... eh, bilen menar jag..
Det är sorgligt att man nu inför samma kassa säkerhet i bilarna som vi har i datorerna. Istället för att komma med bättre lås och inbrottssäkerhet i bilarna får vi istället möjligheten att "hacka" bilarna och detta kommer att göras självklart. Biltjuvarna skrattar hela vägen till parkeringen.
IT-Säkerhet kostar pengar, bland annat i form av kunniga utvecklare och erfaren personal. Och det är också något som inte syns eller konsumenter är villiga att betala för precis som med datorer/mobiltelefoner osv.
Den dagen konsumenter börjar intressera sig för IT-säkerhet och vill betala för det så kommer vi få se en ändring.
Trodde att det var bakdörren som var säkerhetsluckan. Den är ju smått oanvändbar.
Banditerna ligger alltid steget före. Det är inte lätt att utveckla ett skydd mot något som inte ännu finns. Jag kör nog min gamla, icke uppkopplade bil så länge den går.
Så ADAC är banditer för att dom har hittat ett säkerhetshål, meddelat tillverkaren och gett dom tid att korrigera detta innan info gått ut till allmänheten?
Och kom inte dragandes med en massa "det var bättre förr". Anser inte att det var bättre när en biltjuv kunde ta sig in i en bil på 20 sekunder med hjälp av en skruvmejsel.
Tur att ADAC hann för banditerna i det här fallet. Hur många fler hål finns det?
Det här gäller nog inte bara stöldskydd, utan även en massa andra otyg som som en vanlig glåping, med tjocka glasögon och en dator kan hitta på "bara för att det går"!
Att ha bilen ständigt uppkopplad till nätet, känns som att alltid lämna en dörr olåst.
Det känns som om jag får ta fram min hederliga rattkrycka igen.
"Hur många fler hål finns det?"
Sannolikt en uppsjö som ännu inte upptäckts, precis som på din mobiltelefon, dator, tv, smarta hus, närliggande kärnkraftverk osv.
Lite samma princip som när folk lärde sig forcera kassaskåp eller bildörrar förr i tiden, det gäller att hitta en brist och sedan utnyttja den. Skillnaden idag är att det är lättare att åtgärda många av dessa briser, då med en patch/kodsnutt.
Skulle vilja säga att det går betydligt fler snälla IT-nördar med tjocka glasögon än på de som är elaka. En majoritet av de som letar fel rapporterar det till tillverkaren, sen är det ju iofs intressant och se hur vissa tillverkare hanterar den formen av feedback.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.