Nästa artikel
Säkerhetsbrist i Ora: Kan slå gnistor om laddsladden
Nyheter

Säkerhetsbrist i Ora: Kan slå gnistor om laddsladden

Publicerad 7 augusti 2023 (uppdaterad 9 augusti 2023)
En allvarlig säkerhetsbrist i elbilen Ora ska lösas genom en mjukvaruuppdatering.

Den tyska organisationen Adac har hittat en allvarlig säkerhetsbrist i elbilen Ora Funky Cat. Den säljs även i Sverige, men under namnet Ora 300 och Ora 400.

I samband med ett biltest upptäcktes att det inte finns någon spärr som förhindrar att laddsladden dras ur när laddningen fortfarande är igång. I sällsynta fall kan det innebära att det smäller, slår gnistor eller luktar bränt.

Även på lång sikt kan frånvaron av ”sladdspärr” bli ett problem eftersom det leder till ökat kontaktslitage och värmeutveckling.

Att laddningen under vissa förhållanden inte avbryts utan fortsätter när sladden dras ur är en säkerhetsrisk, enligt Adac, men det första svaret från biltillverkaren Great Wall Motor som bygger Ora Funky Cat var att bilen klarar alla lagkrav och därför är säker att använda.

Nu ändrar sig dock biljätten och erkänner fel. Ora ska uppdatera mjukvaran i bilarna för att laddningen ska avbrytas direkt när sladden dras ur.

Uppdateringen måste göras på verkstad och kan inte göras på distans. Innan uppdateringen är gjord råder Adac bilägarna att alltid avsluta laddningen manuellt innan sladden dras ut, och om det inte går ska laddsladden dras ut mycket långsamt.

Uppdatering 2023-08-09: Ora har svarat på kritiken, se nedan.

Ora svarar på kritiken

Ora i Sverige har svarat på kritiken från Adac och lyfter fram att bilarna inte fått användningsförbud av den tyska motsvarigheten KBA.

”Det som kan inträffa om laddkabeln dras ut från bilen när laddning pågår är att det i sällsynta fall kan uppstå en liten ljusbåge (det vill säga knall, gnistor och en bränd lukt kan i sällsynta fall uppstå). Vi har inte några rapporter gällande detta från den svenska marknaden, varken från våra interna tester, återförsäljare eller slutkunder”, skriver Ora i ett uttalande.

Mjukvaran ska trots det uppdateras för att laddningen ska stängas av när bilen låses upp och laddkontakten dras ut.

Ljusbågen kan uppstå om laddkabeln lossas när samtliga villkor nedan är uppfyllda:

  • Trefasladdning är påslagen (AC)
  • Batteriet är inte fulladdat
  • Laddkabeln lossas inom 15 sekunder efter att bilen låsts upp
  • Laddkabeln snabbt slits ur kontakten

Ljusbågen kan inte uppstå om något av följande villkor är uppfyllda:

  • Vid snabbladdning (DC)
  • Nödladdning via enfas (AC)
  • Batteriet är fulladdat innan laddkabel lossas (AC)

AC = Alternating Current, växelström (”hemmaladdning”). DC = Direct Current, likström (”snabbladdning”).

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (36)

  • 10 augusti 2023 Tack Erik! Det kanske är för…
  • 10 augusti 2023 L. Mäkinen skrev: Undrar om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.