Saabs system för fyrhjulsdrift - XWD - kommer nu i fler modeller. Tidigare har endast kombinationen med en 2,8 liters V6-motor varit tillgänglig - men nu utökas sortimentet med den fyrcylindriga 2,0 litersmotorn på 210 hk.
- Den här kombinationen är en mycket spänstig körupplevelse, säger Per Jansson, Vehicle Integration Engineer för Saab XWD.
Som komplement till 9-3 Aero XWD med 2,8-liters V6-motor på 280 hk finns nu 9-3 SportSedan och SportCombi i XWD-utförande - med den fyrcylindriga turbomotorn på 2,0 liter och 210 hk.
De nya modellerna med XWD-systemet ska enligt Saab gynnas av den lättare turbomotorn.
- Saab är känt för att använda relativt små fyrcylindriga turbomotorer och vårt XWD-system fungerar perfekt ihop med dem. Det är en kompakt och sofistikerad konstruktion som bidrar till bättre viktfördelning, vägegenskaper och väggrepp, säger Per Jansson.
Den nya kombinationen av turbomotor och XWD innebär fler valmöjligheter när det gäller drivlina i 9-3-versionerna Linear, Vector och Aero. Som tillval finns dessutom eLDS, en "intelligent" vridmomentsfördelande differentialbroms mellan bakhjulen.
Ola Andersson
Som komplement till 9-3 Aero XWD med 2,8-liters V6-motor på 280 hk finns nu 9-3 SportSedan och SportCombi i XWD-utförande - med den fyrcylindriga turbomotorn på 2,0 liter och 210 hk.
De nya modellerna med XWD-systemet ska enligt Saab gynnas av den lättare turbomotorn.
- Saab är känt för att använda relativt små fyrcylindriga turbomotorer och vårt XWD-system fungerar perfekt ihop med dem. Det är en kompakt och sofistikerad konstruktion som bidrar till bättre viktfördelning, vägegenskaper och väggrepp, säger Per Jansson.
Den nya kombinationen av turbomotor och XWD innebär fler valmöjligheter när det gäller drivlina i 9-3-versionerna Linear, Vector och Aero. Som tillval finns dessutom eLDS, en "intelligent" vridmomentsfördelande differentialbroms mellan bakhjulen.
Ola Andersson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis SAAB !
Jag sålde min Subaru Impreza till förmån för SAAB 9-3 XWD vilket i början kändes som en chansning efterom mina bekanta sa att SAAB ej kan bygga 4 hjulsdrivet, det kan bara Volvo och Audi göra riktigt bra. Därför kändes det lite osäkert innan jag fick bilen levererad och framförallt testad av mina kamrater. Döm om min förvåning när det medgav att SAAB:en kändes både spänstig och säker, det känns helt annorlunda jämfört med tex Subarun. När jag kör SAAB:en känns det som om "hela bilen" åker med samtidigt. I Subarun kändes det som om bara "halva bilen" hängde ihop.
- Jag är faktiskt helfrälst i SAAB:en och rekommenderar den starkt efter ca 5 000 norrlandsmil i bilen. Mina kamrater sa att då SAAB 9-5 kommer med 4 hjulsdrift och etanolmotor kommer de också att köpa en SAAB.
Förövrigt verkar SAAB:en mer välbygd än tex Subarun. Bilen har rullat drygt 5 000 mil på mestadels usla, gropiga norrlandsvägar och har inget som helst knirr eller skrammel från paneler, dörrar etc.
Tack SAAB!
Öhh.. Lars, dina bekanta får ursäkta men vilken Volvo har bra fyrhjulsdrift? Haldex gen.3 utan diffbromsar är INTE bra.... Sedan undrar man lite vilket fel det var på din Impreza eller hur gammal den var då du tycker 9-3 hänger ihop bättre... Luktar Saab reklam om kommentaren bara... enligt mig :)
Hejsan Roger!
SAAB reklam? Ursäkta mig men har Du överhuvudtaget ägt en Impreza -05 som jag och min fru.... I så fall har Du kört den på gropiga och slaskiska norrlands vintervägar eller leriga vårvintervägar? Troligen inte! Då borde Du märkt att Subarun knirrar
knarrar och rister i dörrpaneler och andra infästningar. MYCKET irriterande. En arbetskollega har en Toyota Avensis -06 som också lider av irriterande knirr och knäppljud i karossen. Det har verkligen inte min SAAB drabbats av efter drygt 5400 mil. Vad gäller SAAB reklam tror jag att de som är bättre skickade än mig att göra sådan, jag kan bara objektivt berätta om mitt personliga bilägande. Vill Du sedan ha mitt tel.nr så maila mig så kan vi talas vid jag kan bara säga att jag är en hel NÖJD SAAB ägare!
Ha det
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.