En visuell lek med digitala verktyg. En Sonett IV med den berömda tvålitersfyran och fyrhjulsdrift hade onekligen kunnat bli en bomb. Särskilt i förlängningen – med turbo.

Nästa artikel
Saabs hemliga plan avslöjad: Sonett med fyrhjulsdrift
Nyheter

Saabs hemliga plan avslöjad: Sonett med fyrhjulsdrift

Publicerad Igår 6:30

En visuell lek med digitala verktyg. En Sonett IV med den berömda tvålitersfyran och fyrhjulsdrift hade onekligen kunnat bli en bomb. Särskilt i förlängningen – med turbo.

Saab hade hemliga planer på en ny sportbil, ”Sonett IV”, som hade kunnat få fyrhjulsdrift.

1974 lades Saab Sonett III ned och tillverkaren valde i stället att satsa på Saab 99. Men redan när Sonett III lanserades fanns planer på ytterligare en generation – Sonett IV.

Flera koncept togs fram för att ersätta modellen. Den skulle baseras på Saab 99 och skulle följaktligen heta Saab Sonett IV. Tidningen Racestripe fick tag i konkreta bevis på det ytterst hemliga projektet och dessa kan du se och läsa mer om i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.

Tre olika förslag togs fram under kodnamnet X30 och ett av dem var särskilt intressant: ett mellanting mellan Sonett III och konceptbilen EV-1 som hade kunnat få Saab 99-motor och fyrhjulsdrift.

Tänkt produktionsstart var 1973 eller 1974, men planerna genomfördes aldrig.

Mer om detaljerna och vad som hade kunnat bli om Sonett IV tillverkats publiceras i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.

Beställ i vår webbshop!

Innehållet #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt 
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1. 

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!    

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak. 

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50! 
Historien bakom finaste Saabsamlingen. 

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.  

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten. 

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero 
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor! 

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi. 

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka. 

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?  

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon. Men hur var det med Freddie Mercury?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.