År 2007 slogs fartrekordet för serieproducerade bilar av Ultimate Aero TT från den amerikanska tillverkaren Shelby Supercars. Rekordnoteringen var 412 km/tim.
Tre år senare, 2010, förpassades det rekordet till historieböckerna när Bugatti Veyron Super Sport slog till med en toppfart på smått osannolika 431 km/tim.
För att kunna mäta sig med den hastigheten har Shelby Supercars tagit fram helt nya modellen Tuatara. En V8-motor på sju liter som ger 1 350 hästar skvallrar om ambitionerna.
Ett sådant kraftpaket måste förstås vara exceptionellt hal, med lågt luftmotstånd. För att åstadkomma det anlitades Jason Castriota för att utveckla en aerodynamiskt optimerad kaross.
Castriota är i dag designchef för Saab Automobile, med ansvar för nästa generation 9-3. På bilmässan i Genève tidigare i år presenterades hans första insats, konceptbilen Saab Phoenix.
Amerikanen Castriota har tidigare arbetat för italienska designhuset Pininfarina och varit med och ritat prestigeprojekt som Ferrari 599 GTB Fiorano och Maserati GranTurismo. Han har också haft huvudansvaret för flera exklusiva modeller, till exempel Ferrari P4/5.
Diskutera: Vad tycker du om Jason Castriotas design?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaja, den ser ju riktigt häftig ut, en fullträff!
Men så är det inte en saab heller...
Undrar om han får ut sin lön så att han inte byter jobb igen?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.