Nästa artikel
Saab utan tak firar 25 år
Nyheter

Saab utan tak firar 25 år

Publicerad 19 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det är nu 25 år sedan Saab lanserade sin första cabriolet. Sedan dess har nära 300 000 öppna ekipage rullat ut i trafiken.

Bilsalongen i Frankfurt 1983 innebar startskottet för Saab Automobiles cabriolethistoria. Där visades en konceptstudie av Saab 900 – med elektriskt fällbar sufflett. Tre år senare sattes cabrioletmodellen i produktion. Valmet Automotive byggde bilen på kontrakt i finska Nystad.

Efter närmare 50 000 sålda exemplar var det dags för generationsskifte 1993. Med nya delägaren General Motors i ryggen presenterades nya 900, baserad på Opel Vectra. Året därpå såg den nya versionen av cabben dagens ljus. 1998 uppdaterades bilen och namnet blev 9-3.

Tredje och nuvarande upplagan lanserades 2004 och tills i dag har nästan 100 000 exemplar levererats. Inledningsvis tillverkades modellen i Österrike, innan produktionen flyttades till Trollhättan.

För att fira ett år av oberoende från tidigare ägaren General Motors presenterades i år den öppna jubileumsbilen Saab 9-3 Independence Edition.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs cabrioletmodeller?

Saab: Antal sålda cabbar

Första generationen (1986-1993):

48 894 bilar

Andra generationen (1994-2002):

149 145 bilar

Tredje generationen (2003-)*:

99 535 bilar



* Till och med april 2011.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-19 13:19
Car-lsson

Saab gör verkligen fina cabbar! Snygga, sportiga och ändå med helt ok med utrymme. Fyra vuxna kan åka väldigt komfortabelt och säkert i en 9-3:a.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-19 13:45
Niotre

Efterson jag har en 9-3T Cab 2004 så måste jag säga att det är enkelt att gilla den och den är väldigt praktisk för att vara en cab. Varm och go´på vintern och sval och skön under vår, sommar och höst. Vad jag förstår så har den blivit en ikon i bilvärlden även om det nu skulle gå åt h-e...

#3 • Uppdaterat: 2011-05-19 21:34
Roger Skagerström

Synd att även Saab fallit för frestelsen att skruva på dyngfula svartsilvriga fälgar. Ser förskräckligt ut på vilken bil som helst.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-20 09:26
nuppe

Håller helt med dig, Roger!

#5 • Uppdaterat: 2011-05-21 11:39
Peter i Sydney

9-3 cabben är helt klart juvelen i Saabs modellprogram. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en om några år när jag pensionerar mig och inte behöver köra bilar som måste funka i jobbet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.