Tanken är att långköraren Saab 9-3, som lanserades redan 2002, ska bli först att rulla av bandet. Men innan det kan ske finns knutar kvar att lösa.
– Förutsättningen är att vi får tag på alla delar, och där är vi inte klara ännu, säger presschef Mikael Östlund till Vi Bilägare. Den absoluta majoriteten är på plats, men innan vi är 100 procent färdiga kan vi inte trycka på startknappen.
Totalt behöver Nevs skriva avtal med runt 500 leverantörer och övertyga dessa att återuppta samarbetet med Saab. Därefter gäller det att övertyga kunderna att köpa en bil som i grunden är elva år gammal.
– 9-3 kommer att vara en ypperlig bil när den börjar tillverkas och över tid kommer vi också att göra facelifts, säger Mikael Östlund.
Vilken kaross som blir aktuell vill Nevs inte uppge. Samma sak gäller motoralternativ.
Nästa år planerar Nevs att lansera en eldriven variant av 9-3 och på sikt vill man utveckla en helt ny bil baserad på den så kallade Phoenix-plattformen, den som Saab aldrig hann färdigställa innan konkursen.
– Men den modellen ligger några år framåt i tiden, säger Mikael Östlund.
Diskutera: Vad tror du om Nevs framtidsutsikter?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas att SAAB väljer att tillverka så lite miljöbelastande bilar som möjligt, även nu i början när de inte är eldrivna.
Det här har vi väl hört tidigare?
Återuppta samarbetet? Nu känner jag ju långt ifrån till alla resor med detta företag men skulle man inte bygga upp bilen oberoende utav delar ifrån GM?
I så fall torde det väl bli nya leverantörer?
Skall bli kul (trots min skepsis till den här bilens överlevnad ) att få se hur den skiljer sig mot den sista årsmodellen.
Vem skall sedemera sälja bilen?
Återuppta samarbetet gäller väl de underleverantörer som inte är knutna till GM.
Men för att det här ska fungera måste man ju ha hittat en drivlina som inte skiljer sig alltför mycket från den förra om man ska hinna bli klar till i höst.
Dieseln är förmodligen klar, det blir väl samma Fiat som tidigare, men bensinmotorn?
Och växellådorna, den automatiska kan väl bli samma Aisin, men den manuella?
Saabnisse: jag kan inte Saab i detalj, men finns det ingen bensin/bio-motor kvar i boet? 2,0 var väl Opel, V6 var Holden, men 2,3 - är den historia?
Saabsunited spekulerar i att det bara blir ett dieselalternativ och att den skulle komma från Fiat. Förmodligen den gamla 1.9 som de använde eller möjligen 1.6 liter. Även BMW-motorer har nämnts i sammanhanget.
Vidare tror man att Nevs försöker få en helt "GM-fri" bil med hjälp av nya leverantörer vilket i mina öron låter som nästan omöjligt. Men vi kan ju hoppas att de lyckas. Jag vill se Saab komma tillbaka men samtidigt förstår jag ju att det blir svårt, t ex måste nog priserna sänkas rätt ordentligt för att få tillräckligt många att chansa.
Bilen är inte konstruerad för SAAB:s järnspis - 2.0 eller 2.3.
Järnspisen är dessutom såld till Kina.
Den enda modell, som fortfarande är - rimligt - konkurrenskraftig, är cabben.
Nackdelen är att man, sannolikt, inte vill göra en el-cab. Man får då mycket lite synnergi för elbilen.
Känns inte det här som gamla nyheter?
Att återuppväcka en redan bra gammal bil är inte särskilt premium och även om det inte är dit som Saab siktar så är det frågan om bilen ens platsar bland någon ny bil!?
Utav vem skall bilen säljas och hur skall den prissättas?
Allt över 200.000kr känns för mig som önsketänkande för även om det finns folk som gillar märket så är de ju inte dumma.
Med nya komponenter så är ju frågan dessutom hur mycket Saab som finns kvar?
Många frågor som sagt men själv "gav jag upp hoppet" för länge sen om märket.
Samma gamla vanliga visa, bara andra ägare...:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.