Att Saab hamnar efter med lönerna har blivit ett månadsvis stående inslag i nyhetsrapporteringen kring bolaget. Nu händer det igen. Större delen av månadens löner, som ska nå de anställda i dag, betalas av den statliga lönegarantin. Men det gäller bara den del som täcker en månad efter att rekonstruktionen inleddes. Det innebär att Saab själva måste stå för en del av lönerna.
Problemet är att Saab fortfarande inte har några pengar. Det säger biltillverkarens rekonstruktör Guy Lofalk i en intervju med Svenska dagbladet. De anställda ser med andra ord ut att återigen få vänta på sina pengar.
Enligt en artikel på Dagens industris hemsida har fackförbundet Unionen inte fått någon information som gör gällande att lönerna inte betalas ut. Dock är man beredda på att återigen agera om det skulle behövas. Om tingsrätten i Vänersborg beslutar att avsluta rekonstruktionen kan det alltså bli tal om nya konkursansökningar.
Möte med kineserna
Samtidigt rapporterar TV4 att Saab ligger efter med pensionsinbetalningar från 2010 på sammanlagt 187 miljoner kronor. Någon risk för att de anställda blir av med sina pensioner finns inte eftersom pengarna är försäkrade hos PRI pensionsgaranti, men PRI kräver Saab på pengarna. Vid en konkurs går man dessutom före till exempel underleverantörer när det gäller att få del av eventuella tillgångar.
TTEla, lokaltidningen i Trollhättan, skriver att mötet mellan representanter för Saabs ägare Swedish automobile och de kinesiska intressenterna Youngman och Pang Da fortsätter i dag. Syftet är att nå en lösning på de problem som uppstått mellan bolagen sedan Swedish automobile sagt upp parternas avtal. Samtidigt menar de kinesiska bolagen att det ursprungliga avtalet fortfarande gäller.
Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Idag har Pang Da och Youngman bekräftat att de står fast vid de ursprungliga överenskommelserna för att hjälpa Saab ekonomiskt.
www.svd.se/naringsliv/kineser-avtalet-med-saab-galler_6579321.svd
Saabnisse har du inte lärt dig att det inte går att lita på uppgifter från Muller...? Hadde avtalet gällt så hadde Saab levererat ca. 2000 bilar till Kina nu, något de inte har gjort..... Det är nog tyvärr kört
Va ljuger Muller? Det kunde jag aldrig tro.
Ja tänka sig........:)
From a U.S. point of view, Victor's 15 minutes of fame and imaginary business plans (and investors .. i.e., North Street Capital) continues to injure loyal; Saab owners, factory workers, dealers and families.
From a sheer marketing point of view it's impossible to see any recovery nor profits from the brand P E R I O D. To extend any further time or resources thinking otherwise is simply silly.
* Dealers are closing their doors
* Spare parts are back ordered
* Continued warranty coverage is doubtful
* Thousands of unsold / aged Saab's in dealer & port stock
* Zero - promotions, communications and customers
* GM's 9-5 and 9-4X a complete failure and over-priced
All of this under Victor's control .. when he indeed had EIB $$ funds to run operations.
Believe in Victor? Not for a moment.
Vilken härva. Inför varje vecka nu de senaste tre månaderna har jag trott att det skulle komma besked om antingen datum för produktionsstart eller om konkurs. Men det drar bara ut på tiden och man kan bara ana hur de anställda upplever situationen.
Realistiskt sett så är chanserna allt mindre för uppstart för varje vecka som går och även om de skulle komma igång så undrar man ju för hur länge? Nybilsköpare är inget troget släkte och många presumtiva Saab-köpare har nog gått vidare för länge sedan. I USA är helt riktigt stora delar av säljorganisationen i praktiken redan borta och Kina är oprövad mark för Saab så att sälja där är ingen garanti. Återstår då Sverige och England som huvudmarknader. Räcker det?
Men om Apple kunde komma tillbaka från dödsbädden så kan det kanske finnas en chans. Önsketänkande förvisso men nog fan hoppas man. För märket är faktiskt så bra att det borde få leva.
Väl talat Rålle G.!
Simon no 1, har du läst vad det stod i länken jag bifogade?
Det var inte Mullers uttalande!
TIll skillnad från dig och några andra här försöker jag hålla mig till kända fakta och låter mina egna åsikter vila.
Jag tror, observera tror, inte att det blir enkelt att lösa Saabs problem, men att det här meddelandet från kineserna underlättar.
Korrekt analys?
Jag tror att DI.se gör korrekt analys:
-Youngman/Pang Da vill köpa HELA SAAB
-M begär 4.1 miljarder = "ursprungligt" värde
-dom har till imorgon att komma överens. Tingsrätten väntar inte.
Frågor:
-SAAB har enl. uppgift skulder på c:a 7 miljarder - vad händer?
-SAAB är - starkt - beroende av GM - bl.a. rätten till nuvarande 9-3, 9-5?
-SAAB får inte - med ny ägare - sälvklart använda namn/ logo.
-NDRC hinner inte godkänna - litar Tingsrätten på "fagra löften" ?
Undrar just hur högt upp i "saab-hierarkin" en chef måste vara för att få SIN lön utbetald varje månad...
De högsta hönsen inom SAAB får garanterat sin lön regelbundet varje månad!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.